Takto si otestujete, či váš podnikateľský nápad funguje

Prvotný prieskum trhu pri začiatku podnikania môže mať jednoduchú podobu. Stačí sa opýtať ľudí, či by mali záujem, povedzme, o novú kaviareň, donášku potravín alebo kaderníctvo.

Hoci dnes je doba plná inšpiratívnych podnikateľských príbehov, v realite je omnoho viac tých neúspešných. Pritom mnohým problémom v podnikaní sa dá predísť a mnohé zbankrotované firmy mohli dnes žiť, ak by si svoj nápad otestovali vopred, prípadne včas reagovali na zmeny na trhu.

Mať nápad, ktorému veríte, je jedna vec, ale potrebujete ho konfrontovať s realitou. A lepšie je to urobiť za sto eur v testovacej fáze, ako za desaťtisíce v reálnej prevádzke.

Začnite offline

Keď sa dnes, v online dobe, hovorí o testovaní, ako prvé mnohým napadne A/B testovanie cez Google alebo Facebook. Nie je to však ten najlacnejší variant a určite cez neho nezískate najlepšie prvotné informácie. Ak chcete mať naozaj hodnoverné informácie a vedieť, čo si ľudia myslia, musíte ísť do terénu. 

Pred tým, ako do nápadu investujete peniaze, vyjdite do ulíc a vypytujte sa. Až keď zistíte, že o tento typ služby je v meste záujem, začnite riešiť podrobný biznis plán a investície. 

Urobiť si prieskum v teréne nie je ťažké. Stačí si vziať pero a papier, povedať ľuďom, že robíte prieskum pre projekt XY a chceli by ste poznať ich názor. Sledujte, ako sa zatvária pri názve, ako budú reagovať, keď im ho začnete opisovať. Reč tela a pohľad povedia zvyčajne viac ako slová. Skúste meniť lokality a čas, v ktorom sa pýtate, aby ste mali čo najširšiu vzorku názorov.

Meňte projekt

Ak ste zistili, že je o projekt záujem, výborne. Pripravte si biznis plán a choďte do banky alebo za investorom. Ak boli reakcie negatívne, netreba hneď nápad hádzať do koša. Skúste projekt upraviť podľa toho, čo vám povedali respondenti.

Môže byť ešte jeden dôvod, pre ktorý ľudia váš produkt zatiaľ odmietajú – netrafili ste cieľovku. Možno je užitočný pre úplne iný typ ľudí. Zamyslite sa nad tým. Odpovedzte si najmä na základnú podnikateľskú otázku – aký problém váš produkt rieši? 

Ak na to prídete, budete vedieť, kto tento problém má a lepšie sa vám stanoví cieľová skupina. Začínajúci podnikatelia sú často k svojmu nápadu nekritickí. Myslia si, že klienti by si ich produkt „mali kúpiť“, lebo im to zmení život. Ale určite klient o takúto zmenu stojí? 

Pri podnikaní musíte vychádzať z reálnych problémov svojich klientov, nie zo svojich predpokladov.

Testujte online

Skúste si svoj podnikateľský nápad otestovať aj v online priestore. Urobte si napríklad niekoľko landing pages (podstránok vášho webu), na ktoré za pár eur na reklamu privediete presnú cieľovú skupinu. Sledujte, koľko na stránke vydržali, kedy odišli, kam klikli. Ideálne je, ak stránka ponúka reálny produkt aj s cenou. Môžete tak otestovať cenovú hladinu, ktorá je pre vašich zákazníkov ešte prijateľná. 

Možno pri desiatich eurách ľudia zo stránky odídu, ale keď ponúknete osem eur, už prejavia záujem. Ak ešte produkt nie je v predaji a len testujete, aký bude oň záujem, na záverečnú objednávaciu stránku môžete dať informáciu, že ak vám zákazníci nechajú e-mail, budete ich informovať. Mimochodom, ak zbierate e-maily, nezabudnite na pravidlá upravené smernicou GDPR. 

Testujte online

Skúste si svoj podnikateľský nápad otestovať aj v online priestore. Urobte si napríklad niekoľko landing pages (podstránok vášho webu), na ktoré za pár eur na reklamu privediete presnú cieľovú skupinu. Sledujte, koľko na stránke vydržali, kedy odišli, kam klikli. Ideálne je, ak stránka ponúka reálny produkt aj s cenou. Môžete tak otestovať cenovú hladinu, ktorá je pre vašich zákazníkov ešte prijateľná. 

Možno pri desiatich eurách ľudia zo stránky odídu, ale keď ponúknete osem eur, už prejavia záujem. Ak ešte produkt nie je v predaji a len testujete, aký bude oň záujem, na záverečnú objednávaciu stránku môžete dať informáciu, že ak vám zákazníci nechajú e-mail, budete ich informovať. Mimochodom, ak zbierate e-maily, nezabudnite na pravidlá upravené smernicou GDPR. 

Testujte neustále

Povedzme, že už ste zistili, čo si ľudia myslia o vašom produkte. Viete tiež, za koľko si ho chcú kúpiť. S prieskumami však určite neskončite. Doba sa mení tak rýchlo, že čo platí dnes, o tri mesiace už platiť nemusí a preferencie klientov sa dynamicky vyvíjajú. Je preto užitočné robiť občasné prieskumy trhu aj po tom, ako spustíte reálne podnikanie.

S pribúdajúcou konkurenciou budete musieť neskôr upraviť alebo kompletne zmeniť svoj nápad, biznis model, cenu, a s tým budú spojené náklady s ďalším vývojom, testovaním či marketingom. Ste pripravení na podobné odklony od biznis plánu? Máte dostatočne veľký rozpočet, aby ste si to mohli dovoliť a zároveň vedieť pokrývať réžiu a vaše súkromné výdavky?

Buďte pripravení predtým, než investujete do svojho podnikania

Ak už získate prvých klientov a urobia u vás prvý nákup, zrátajte, koľko vás stála snaha prilákať ich a ako často u vás budú nakupovať, aby ste vedeli, ako často potrebujete reinvestovať do marketingu.

Pokrýva marža, ktorú máte z predaja, vaše náklady spojené s marketingom, chodom vašej firmy a zefektívnením interných procesov? Koľko takých klientov potrebujete mať a aký veľký nákup musia urobiť, aby sa vám oplatilo ísť do podnikania?

V neposlednom rade myslite na riziká, ktoré na vás môžu číhať každý jeden deň vášho podnikania – nespokojní klienti a s tým spojené sťažnosti, meškajúci kuriér alebo nekvalitný tovar, lacnejšia a silnejšia konkurencia, alebo vás tento biznis prestane baviť a budete sa chcieť venovať niečomu inému.

5 rád, nielen pre začínajúcich podnikateľov, ako otestovať svoje nové nápady:

1. Pýtajte sa tak, aby ste získali použiteľnú odpoveď

Napríklad: Kúpili by ste si tento produkt? Potrebujete tento produkt? Čím vás tento produkt zaujal?

Otázky by tiež nemali dať ľuďom priveľa možností, pretože potom pre vás ich odpovede nebudú užitočné. Napríklad otázka: „Dali by ste za tento produkt desať eur?“ je lepšia ako: „Koľko by ste zaplatili za tento produkt?“

2. Pred testovaním si môžete stanoviť hypotézy, ktoré chcete overiť

Napríklad – chcete vedieť, či ľudia kúpia tento produkt za desať eur. Alebo – chcete vedieť, či ľudia budú kupovať tento tovar v e-shope. Pomôže vám to pri stanovovaní otázok. 

3. Výsledkom testovania nemusí byť hneď zisk

Zadosťučinením môže byť aj to, že si zarobíte na náklady spojené s realizovaním testu. Keď nič iné, aspoň zistíte (ne)záujem, preferencie a nákupné návyky vašich potenciálnych klientov.

4. Zapojte do testovania viac ľudí a zozbierané informácie porovnajte

Je dosť možné, že pýtajúci sa nebude ľuďom sympatický, preto mu nebudú ochotní odpovedať a nebude to nijako súvisieť s produktom, ktorý testujete.

5. Zvážte, či má hneď význam investovať do vlastného a mať vlastných zamestnancov od začiatku

Kým si všetko overíte, premyslite si, či vám zatiaľ namiesto na mieru vyrobenej webstránky či e-shopu nepostačí taká, za ktorú platíte mesačne, či namiesto kúpy nového auta alebo zariadenia nepostačí jeho prenájom, alebo či si namiesto zamestnania ľudí neviete ich služby prenajať. 

Skôr, než sa pustite do podnikania alebo vyčleníte peniaze na jeho rýchlejší rozbeh, nezabudnite sa na to dobre pripraviť. Stiahnite si vzorový biznis plán, ktorý vám pomôže usmerniť vaše podnikanie.