Biznis plán pomôže banke uveriť vášmu podnikaniu

Začínate podnikať alebo ste váš biznis rozbehli len nedávno? Zapojte sa do programu Slovenskej sporiteľne pre začínajúcich podnikateľov a podnikateľky – pomôžeme vám ho naštartovať a možno ho aj finančne podporíme.

Základom kvalitnej prípravy na rozbeh podnikania je dobrý biznis plán. Okrem toho, že si vďaka nemu dokážete uvedomiť rôzne súvislosti a podnikanie dobre nastaviť, vám pomôže aj presvedčiť banku alebo prípadného investora, aby vám na rozbeh požičal peniaze.

Pri spracovaní biznis plánu sa snažte čo najkonkrétnejšie odpovedať na tieto okruhy otázok:

1. Skúsenosti

Čím lepšie popíšete relevantnosť svojich skúseností a zručností pre nový biznis, o to ľahšie presvedčíte banku, že si pýtate peniaze na niečo, čo viete robiť. Čím menšie riziko banka vo vás vidí, o to vyšší úver a nižšiu úrokovú sadzbu môžete dostať. Čo si myslíte, ktorý z týchto podnikateľov je pre banku menej rizikový?

  • ITčkár, ktorý plánuje otvoriť kaviareň alebo reštauráciu a celý jeho biznis je závislý na prevádzkarke a čašníkovi, ktorých ešte nemá, alebo
  • skúsená šoférka, ktorá si chce kúpiť auto a jazdiť pre zdieľanú taxi službu?

Podnikať znamená robiť niekoľko povolaní naraz, preto je dôležité ukázať banke, kto bude vo firme zastrešovať jednotlivé úlohy (napr. predaj, komunikácia, zákaznícky servis, marketing, ekonomika, manažment ľudí, riešenie konfliktov, administratíva) a či budete využívať vlastných zamestnancov alebo aj externých spolupracovníkov.

1. Skúsenosti

Čím lepšie popíšete relevantnosť svojich skúseností a zručností pre nový biznis, o to ľahšie presvedčíte banku, že si pýtate peniaze na niečo, čo viete robiť. Čím menšie riziko banka vo vás vidí, o to vyšší úver a nižšiu úrokovú sadzbu môžete dostať. Čo si myslíte, ktorý z týchto podnikateľov je pre banku menej rizikový?

  • ITčkár, ktorý plánuje otvoriť kaviareň alebo reštauráciu a celý jeho biznis je závislý na prevádzkarke a čašníkovi, ktorých ešte nemá, alebo
  • skúsená šoférka, ktorá si chce kúpiť auto a jazdiť pre zdieľanú taxi službu?

Podnikať znamená robiť niekoľko povolaní naraz, preto je dôležité ukázať banke, kto bude vo firme zastrešovať jednotlivé úlohy (napr. predaj, komunikácia, zákaznícky servis, marketing, ekonomika, manažment ľudí, riešenie konfliktov, administratíva) a či budete využívať vlastných zamestnancov alebo aj externých spolupracovníkov.

2. Prehľad klientov, objednávok a zákaziek

Začať podnikať bez toho, aby ste vedeli, kto bude využívať vaše služby, je veľké riziko a banka to vidí rovnako. Čo tak si najprv v malom otestovať záujem o vaše produkty a služby?

Chcete si otvoriť masážny salón? Vyskúšajte najskôr ponúkať masáže ľuďom vo vašom okolí. Alebo pred otvorením škôlky si urobte prieskum u rodičov detí, či majú záujem a koľko detí by ste vedeli získať. Ak chcete kúpiť kamión, zabezpečte si predbežné objednávky alebo zmluvy u budúcich odberateľov.

Pri komunikácii s bankou buďte čo najkonkrétnejší – uveďte klientov (dohodnutých aj potenciálnych) a aj to, ako ďaleko ste v získavaní zákaziek a objednávok od nich (plánované, zazmluvnené, dohodnuté, rozpracované, prebiehajúce, uskutočnené).

2. Prehľad klientov, objednávok a zákaziek

Začať podnikať bez toho, aby ste vedeli, kto bude využívať vaše služby, je veľké riziko a banka to vidí rovnako. Čo tak si najprv v malom otestovať záujem o vaše produkty a služby?

Chcete si otvoriť masážny salón? Vyskúšajte najskôr ponúkať masáže ľuďom vo vašom okolí. Alebo pred otvorením škôlky si urobte prieskum u rodičov detí, či majú záujem a koľko detí by ste vedeli získať. Ak chcete kúpiť kamión, zabezpečte si predbežné objednávky alebo zmluvy u budúcich odberateľov.

Pri komunikácii s bankou buďte čo najkonkrétnejší – uveďte klientov (dohodnutých aj potenciálnych) a aj to, ako ďaleko ste v získavaní zákaziek a objednávok od nich (plánované, zazmluvnené, dohodnuté, rozpracované, prebiehajúce, uskutočnené).

3. Cenotvorba a jej mechanizmus

V podnikaní je mimoriadne dôležité mať správne nastavenú cenu. Pri e-shope nezabudnite do finálnej ceny započítať aj clo, balné, poštovné, náklady na opravy v rámci záruky. Ak poskytujete kozmetické služby, cenu môžete stanoviť podľa toho, koľko času so zákazníkom strávite a koľko materiálu v priemere použijete.

Banka sa pozerá hlavne na to, či ceny, ktoré ponúkate, sú realistické, či ste našli ľudí, ktorí (by) boli ochotní toľko zaplatiť, a či cena zahŕňa aj čas, ktorý trávite pri tvorbe a poskytovaní služby či produktu.

3. Cenotvorba a jej mechanizmus

V podnikaní je mimoriadne dôležité mať správne nastavenú cenu. Pri e-shope nezabudnite do finálnej ceny započítať aj clo, balné, poštovné, náklady na opravy v rámci záruky. Ak poskytujete kozmetické služby, cenu môžete stanoviť podľa toho, koľko času so zákazníkom strávite a koľko materiálu v priemere použijete.

Banka sa pozerá hlavne na to, či ceny, ktoré ponúkate, sú realistické, či ste našli ľudí, ktorí (by) boli ochotní toľko zaplatiť, a či cena zahŕňa aj čas, ktorý trávite pri tvorbe a poskytovaní služby či produktu.

4. Marketing a zviditeľnenie podnikania

Najskôr si zmapujte všetky dostupné online (internet, sociálne siete) a offline kanály (letáky, podujatia, tlačené médiá). Zvážte, ktoré by ste mohli využiť a či sú pre váš biznis naozaj správne. Pri vypracovaní marketingového plánu si nechajte poradiť od odborníkov, prípadne absolvujte on-line kurzy, ktoré vám s tým pomôžu (napr. Digitálna garáž od Google).

Keď idete robiť lokálny biznis, napríklad si chcete otvoriť miestne potraviny, online reklamu alebo webovú stránku bude potrebovať minimálne. Naopak, ak budete ponúkať preklady a tlmočenie, klienti vás budú často vyhľadávať gúglením.

Pri tvorbe marketingového rozpočtu sa snažte zistiť a vypočítať aj konverziu, teda úspešnosť (t. j. koľko z ľudí, ktorí zachytia vaše marketingové aktivity, sa reálne stane alebo môže stať vašim zákazníkom), resp. koľko zákazníkov získate z jednotlivých kanálov a koľko vás to bude stáť.

4. Marketing a zviditeľnenie podnikania

Najskôr si zmapujte všetky dostupné online (internet, sociálne siete) a offline kanály (letáky, podujatia, tlačené médiá). Zvážte, ktoré by ste mohli využiť a či sú pre váš biznis naozaj správne. Pri vypracovaní marketingového plánu si nechajte poradiť od odborníkov, prípadne absolvujte on-line kurzy, ktoré vám s tým pomôžu (napr. Digitálna garáž od Google).

Keď idete robiť lokálny biznis, napríklad si chcete otvoriť miestne potraviny, online reklamu alebo webovú stránku bude potrebovať minimálne. Naopak, ak budete ponúkať preklady a tlmočenie, klienti vás budú často vyhľadávať gúglením.

Pri tvorbe marketingového rozpočtu sa snažte zistiť a vypočítať aj konverziu, teda úspešnosť (t. j. koľko z ľudí, ktorí zachytia vaše marketingové aktivity, sa reálne stane alebo môže stať vašim zákazníkom), resp. koľko zákazníkov získate z jednotlivých kanálov a koľko vás to bude stáť.

5. Zdravé podnikateľské financie

Viete, aké budete mať mesačné tržby, koľko klientov potrebujete obslúžiť a koľko materiálu a surovín potrebujete, aby ste tieto tržby dosiahli? Ak máte 5 dní v týždni otvorený kadernícky salón s jedným kreslom, kde si za pánsky strih budete pýtať 15 eur, dokážete si jednoducho vypočítať, koľko peňazí zarobíte.

Myslite však na všetky výdavky, ktoré budete musieť platiť bez ohľadu na výšku tržieb. Nájomné, kúrenie, prípadné splátky za vybavenie a zariadenie – tie  budete musieť platiť vždy. Majte neustále dostatok peňazí na to, aby ste mohli všetky nevyhnutné výdavky uhradiť, keď budú splatné.

Ak je vaše podnikanie poznačené sezónnosťou, vybavte si v banke povolené prečerpanie alebo majte bokom odložené úspory na preklenutie obdobia slabších tržieb. Ak máte zamestnancov, môžete sa s nimi skúsiť dohodnúť na rozdelení príjmu na fixný základ a príplatky závisiace od toho, koľko zákazníkov a s akými tržbami obslúžia. Prípadne sa ich opýtajte, či by boli ochotní pre vás pracovať na dobrovoľníckej báze, keď budete mať slabý mesiac.

6. Vaše súkromné výdavky

Ako začínajúci podnikatelia či podnikateľky zrejme nie ste naučení oddeľovať firemné peniaze od súkromných a na financovanie osobného života budete používať peniaze z firmy. Pri plánovaní financií preto zohľadnite aj osobné a rodinné výdavky (napr. splátka hypotéky, spotrebného úveru, kreditnej karty, výdavky na domácnosť a bývanie, stravu a zdravie, poistenie, deti, dovolenku, zábavu a pod.).

Nezabudnite si bokom odložiť rezervu pre prípad pomalšieho rozbehu či slabších mesiacov, keď budete mať výdavky vyššie ako príjmy.

7. Investície a spôsob ich financovanie

Rozbeh podnikania je niekedy bez vstupných investícií prakticky nemožný. V prípade e-shopu okrem funkčnej webstránky s možnosťou on-line nákupu budete potrebovať zafinancovať aj online reklamu a prvotné zásoby, aby zákazníci váš web ľahko našli a mohli tam nakupovať. Môžu to však byť aj finančne náročnejšie záležitosti ako stroje, ktoré majú niečo vyrobiť, alebo rekonštrukcie či úpravy priestorov, ktoré majú upútať pozornosť vašich zákazníkov a urobiť im pohodlie.

Z pohľadu banky je dôležité, aby ste spísali úplne všetky investície, ktoré sú spojené s podnikaním. Koľko peňazí ste do podnikania už investovali alebo plánujete dať? Koľko peňazí ste do podnikania pripravený vložiť z vlastných úspor? Na čo konkrétne si potrebujete požičať a s akým cieľom (napr. akú pridanú hodnotu prinesie vášmu fitnescentru kúpa auta v hodnote 25 000 eur)? Potrebujete všetky investície uskutočniť naraz alebo máte nejaký časový harmonogram? Zisťovali ste ceny vecí, ktoré chcete kúpiť, prípadne už máte aj konkrétne cenové ponuky? Odpoveďami na tieto otázky pomôžete banke lepšie pochopiť, ako vám môže pomôcť.

8. Riziká a ich riešenie

Začínajúci podnikatelia často zabúdajú na to, že podnikanie nie je prechádzka ružovou záhradou. Možno prestane fungovať výrobný stroj, nedodajú vám tovar kúpený v zahraničí alebo vám zákazníci nezaplatia vystavené faktúry načas či dokonca vôbec. Čo ak vás podnikanie prestane baviť, odídu vám ľudia alebo stratíte kľúčového zákazníka?

Do banky choďte vždy s konkrétnymi návrhmi a pripravte si plán B. Čo budete robiť, ak sa rozbeh nepodarí, ak nevyjdú ďalšie zlepšováky, ďalšie výdavky na reklamu alebo na nový tovar? Čo ak vaši zákazníci nebudú chcieť kúpiť ponúkaný tovar alebo ak si neustrážite tok financií?

V biznis pláne pokojne popíšte aj variant ukončenia podnikania. Napríklad, že si ľahko nájdete prácu a úver budete splácať z mzdy. Nie je hanba prestať podnikať a banku zaujíma, ako riešite výzvy, s ktorými sa stretávate.

Stiahnite si vzorový biznis plán. Ak sa chcete zapojiť do bezplatného Programu pre začínajúcich podnikateľov a podnikateľky Slovenskej sporiteľne, je jeho vyplnenie povinné, ale aj v opačnom prípade vám môže výrazne pomôcť.