Psychológia naceňovania: 3 tipy, ako využiť naceňovanie vo svoj prospech

Veľa obchodníkov a majiteľov biznisu si vôbec neuvedomuje, akú silu majú v rukách pri naceňovaní a príprave cenových ponúk.

Predstavujeme vám tri užitočné rady z ebooku, kde sa dozviete viac tipov, ako využiť psychológiu naceňovania vo svoj prospech.

Číslo 9 a jeho sila

Baťovské číslo 9 má v cenotvorbe dve dôležité funkcie. Jednak vyvoláva v ľuďoch pocit, že je daná cena nižšia ako v skutočnosti, a taktiež pomáha potenciálnym zákazníkom pri rozhodovaní sa.

Suma 2,99 eur je zákazníkom vnímaná ako nižšia než 3 eurá, pretože sa znížila vyššia hodnota v cene z 3 na 2. Naopak, číslo 2,89 nepôsobí nižšie ako 2,90, pretože nositeľ sumy, číslo 2, zostáva rovnaký.

S číslom 9 treba vedieť vhodne pracovať a vždy závisí aj od cieľovej skupiny vašich zákazníkov. V niektorých prípadoch môže nadmerné využívanie čísla 9 v cenách pôsobiť umelo a, naopak, znehodnocovať daný produkt alebo službu.

Aj to je dôvod, prečo sa v mnohých prípadoch nevyužíva na konci sumy číslo 9, ale napríklad číslo 5. Teda sumu 3,00 znižujeme na 2,95 a podobne. Takto prezentovaná suma nevyzerá tak umelo ako 2,99 a môže zaručiť vyššiu dôveru v očiach potenciálneho zákazníka.

Nezmyselná ponuka

Paralýza v rozhodovaní je pomerne známy jav. V podstate hovorí o tom, že ak má zákazník na výber príliš mnoho možností, je taký paralyzovaný výberom, až sa znižuje šanca, že sa pre jednu z dostupných volieb aj reálne rozhodne.

Farba čísla

Vedci zistili, že vo všeobecnosti muži reagujú lepšie na ceny v červenej farbe ako v čiernej. Pre porovnanie, u žien to vychádza skoro rovnako. Červená farba v mozgu muža totiž oveľa viac evokuje možnosť ušetriť.

Využitie tohto poznatku je teda jednoznačné. Ak máte produkty určené pre mužov, skúste ceny zobrazovať v červenej farbe.

Všetky spomenuté taktiky treba brať s rezervou, keďže vždy záleží na cieľovej skupine, okolnostiach a rôznych iných faktoroch. Treba ale neustále testovať a neprestávať inovovať, pretože podľa vlastnej skúsenosti autora dokáže ten istý produkt jeden obchodník predať za 100 eur a iný za 300 eur. Ktorým z nich by ste chceli byť vy?

 

Autor: Juraj Sasko, digitálna agentúra VISIBILITY

Chceli by ste získať ďalšie rady a tipy na rozbeh vlastného podnikania? Zapojte sa do nášho Programu pre začínajúcich podnikateľov a podnikateľky