Internetovà útoÄnÃci poÄas pandémie nespia, práve naopak, nárast poÄtu online nákupov zneužÃvajú na to, aby podvodne od ľudà vylákali citlivé údaje k elektronickému bankovnÃctvu, Äi z platobných kariet, a následne sa dostali aj k peniazom klientov. Slovenská sporiteľÅa pripravila prehľad aktuálne najÄastejÅ¡Ãch podvodov, ktoré sa na Slovensku dejú, spolu s užitoÄnými radami, ako nenaletieÅ¥ podvodnÃkom.
âJe prirodzené, že tak ako v bankovnÃctve rastie miera digitalizácie, zvyÅ¡ujú sa aj poÄty útokov v online priestore. Klientov vÅ¡ak ubezpeÄujem, že v banke robÃme maximum preto, aby sme ich peniaze ochránili. Dôležité je vÅ¡ak aj to, aby boli ľudia obozretnà a nenechali sa útoÄnÃkmi dobehnúť. KeÄže tà sú Äoraz rafinovanejÅ¡Ã, pripravili sme pre klientov prehľad najÄastejÅ¡Ãch situáciÃ, s ktorými sa môžu stretnúť na internete,â vysvetľuje Ján Adamovský, šéf bezpeÄnosti Slovenskej sporiteľne.
1. Pozor na výhry v súťažiach
Na sociálnych sieÅ¥ach sa množia podvodné súťaže, ktoré sľubujú lákavé výhry. ÃtoÄnÃci údajného výhercu kontaktujú s dobrou správou a pod zámienkou pripÃsania výhry Äi odoslania balÃka od neho žiadajú ÄÃslo platobnej karty Äi ÄalÅ¡ie citlivé údaje. Pozor, ide o podvod, preto v takýchto prÃpadoch urÄite nikdy neposkytujte vaÅ¡e údaje z platobnej karty.
2. Podvodný email od generálneho riaditeľa Äi dodávateľa
Dostali ste email od šéfa, kde vám posiela inÅ¡trukcie o platbe, ktorú máte urobiÅ¥? Preverte si dôkladne, Äi je odosielateľom naozaj on a neposielate tisÃcky eur na úÄet podvodnÃkom. Rovnako tak dávajte pozor, ak vám prÃde email od obchodného partnera Äi dodávateľa o zmene fakturaÄných údajov. Uistite sa, že ide o pravdivú informáciu a neposielajte peniaze na neznáme ÄÃsla úÄtov.
3. Na bazároch Äi marketoch s tovarom buÄte opatrnÃ
Predávate Äi kupujete tovar na internete? Na webstránkach bazárov Äi na sociálnych sieÅ¥ach sa Äoraz ÄastejÅ¡ie objavujú podvodnÃci, ktorà predstierajú záujem o kúpu Äi predaj a pri platenà navrhnú využiÅ¥ nový spôsob platby prostrednÃctvom novej služby a âÅ¡peciálneho linkuâ. Toto cestou vedia vylákaÅ¥ citlivé informácie o platobných kartách. BuÄte preto obozretnà a v žiadnom prÃpade na tieto neznáme linky neklikajte a nezadávajte vaÅ¡e údaje z platobnej karty.
4. Podvod so âzastavenÃm platbyâ
V prÃpade, ak vám prÃde odkaz na âzastavenie platbyâ, namiesto prvotného otvorenia odkazu v e-mailovej správe si najskôr overte pravdivosÅ¥ tejto informácie. S najväÄÅ¡ou pravdepodobnosÅ¥ou ide o podvod a v žiadnom prÃpade by ste nemali akceptovaÅ¥ výzvu na potvrdenie platby cez SMS kód alebo mToken. TÃ, ktorà k tomuto kroku predsa len pristúpia, si vedia potvrdiÅ¥, že ide o podvod na základe textu prichádzajúcej SMS-ky, z ktorej je zreteľné, že ide o âplatbuâ a nie o âzastavenie platbyâ.
5. Dajte si pozor aj na âpresmerovanie zásielokâ
K Äastým typom podvodu parà aj oznámenie o tzv. presmerovanà vaÅ¡ej zásielky. V prÃpade, ak vám prÃde výzva na uhradenie poplatku z tohto dôvodu, najprv sa zamyslite, Äi ide naozaj Äakáte nejaký balÃk, prÃpadne tieto informácie overte priamo u dopravcu.
6. Trik s âtechnickou pomocouâ od známej IT firmy
V ostatnom obdobà útoÄnÃci v rámci celej Európy intenzÃvne využÃvajú taktiku, pri ktorej sa vydávajú za predstaviteľa technologickej firmy a pod zámienkou âtechnickej pomociâ pýtajú od klientov prihlasovacie údaje do internetového bankovnÃctva a neskôr aj ÄalÅ¡ie citlivé informácie. Klientov preto vyzývame, aby boli obozretnà a na takéto výzvy, Äasto v anglickom jazyku, nereagovali.
7. Nikdy nepotvrdzujte platby na pokyn niekoho iného
Telefonuje vám pracovnÃk firmy Äi call centra a žiada po vás údaje? Nikdy neposkytujte cudzÃm osobám SMS kódy alebo nepotvrdzujte operácie cez mToken na pokyn inej osoby. Pri každej platbe, ktorú robÃte, si preÄÃtajte detaily z SMS kódov alebo z výziev z mTokenu, nakoľko tieto správy vždy obsahujú detaily o danej platbe a teda viete predÃsÅ¥ prÃpadnému zneužitiu.
8. Pri e-mailoch buÄte obozretnÃ
V prÃpade, ak vám prÃde e-mail s odkazom, kde od vás následne žiadajú údaje z platobnej karty, zbystrite pozornosÅ¥. Vždy skontrolujte adresu odkazu, pôvod e-mailu (odosielateľa), prÃpadne kontaktujte priamo spoloÄnosÅ¥, od ktorej bol e-mail doruÄený. Treba si dávaÅ¥ pozor aj nato, že vo faloÅ¡ných e-mailoch sú Äasto aj faloÅ¡né telefonické kontakty na firmu. Preto odporúÄame vyhľadávaÅ¥ kontakt priamo cez oficiálne stránky.
9. Zlaté pravidlo
NajzakladanejÅ¡ia a Äasto opakovaná rada je, aby ste neposkytovali žiadne bankové údaje (ÄÃsla kariet alebo prihlasovacie údaje do elektronického bankovnÃctva) cez telefón alebo sociálne siete, pracovnÃci banky ich od vás takýmto spôsobom žiadaÅ¥ nikdy nebudú.
10. Stali ste sa obeťou podvodu?
V prÃpade, ak ste predsa len poskytli údaje a máte podozrenie, že ide o podvod, okamžite konajte. Platobnú kartu si viete zablokovaÅ¥ v podstate okamžite aj cez mobilnú aplikáciu George. Ak ste podvodnÃkovi prezradili údaje do elektronického bankovnÃctva, zavolajte na call centrum banky, kde vám vaÅ¡e heslo reaktivujú. Rovnako tam môžete zavolaÅ¥ aj v prÃpade akýchkoľvek pochybnostà Äi strachu zo zneužitia vaÅ¡ich údajov. UrobÃme maximum pre to, aby sme vaÅ¡e peniaze ochránili.
Internetoví útočníci počas pandémie nespia, práve naopak, nárast počtu online nákupov zneužívajú na to, aby podvodne od ľudí vylákali citlivé údaje k elektronickému bankovníctvu, či z platobných kariet, a následne sa dostali aj k peniazom klientov. Slovenská sporiteľňa pripravila prehľad aktuálne najčastejších podvodov, ktoré sa na Slovensku dejú, spolu s užitočnými radami, ako nenaletieť podvodníkom.
„Je prirodzené, že tak ako v bankovníctve rastie miera digitalizácie, zvyšujú sa aj počty útokov v online priestore. Klientov však ubezpečujem, že v banke robíme maximum preto, aby sme ich peniaze ochránili. Dôležité je však aj to, aby boli ľudia obozretní a nenechali sa útočníkmi dobehnúť. Keďže tí sú čoraz rafinovanejší, pripravili sme pre klientov prehľad najčastejších situácií, s ktorými sa môžu stretnúť na internete,“ vysvetľuje Ján Adamovský, šéf bezpečnosti Slovenskej sporiteľne.
1. Pozor na výhry v súťažiach
Na sociálnych sieťach sa množia podvodné súťaže, ktoré sľubujú lákavé výhry. Útočníci údajného výhercu kontaktujú s dobrou správou a pod zámienkou pripísania výhry či odoslania balíka od neho žiadajú číslo platobnej karty či ďalšie citlivé údaje. Pozor, ide o podvod, preto v takýchto prípadoch určite nikdy neposkytujte vaše údaje z platobnej karty.
2. Podvodný email od generálneho riaditeľa či dodávateľa
Dostali ste email od šéfa, kde vám posiela inštrukcie o platbe, ktorú máte urobiť? Preverte si dôkladne, či je odosielateľom naozaj on a neposielate tisícky eur na účet podvodníkom. Rovnako tak dávajte pozor, ak vám príde email od obchodného partnera či dodávateľa o zmene fakturačných údajov. Uistite sa, že ide o pravdivú informáciu a neposielajte peniaze na neznáme čísla účtov.
3. Na bazároch či marketoch s tovarom buďte opatrní
Predávate či kupujete tovar na internete? Na webstránkach bazárov či na sociálnych sieťach sa čoraz častejšie objavujú podvodníci, ktorí predstierajú záujem o kúpu či predaj a pri platení navrhnú využiť nový spôsob platby prostredníctvom novej služby a „špeciálneho linku“. Toto cestou vedia vylákať citlivé informácie o platobných kartách. Buďte preto obozretní a v žiadnom prípade na tieto neznáme linky neklikajte a nezadávajte vaše údaje z platobnej karty.
4. Podvod so „zastavením platby“
V prípade, ak vám príde odkaz na „zastavenie platby“, namiesto prvotného otvorenia odkazu v e-mailovej správe si najskôr overte pravdivosť tejto informácie. S najväčšou pravdepodobnosťou ide o podvod a v žiadnom prípade by ste nemali akceptovať výzvu na potvrdenie platby cez SMS kód alebo mToken. Tí, ktorí k tomuto kroku predsa len pristúpia, si vedia potvrdiť, že ide o podvod na základe textu prichádzajúcej SMS-ky, z ktorej je zreteľné, že ide o „platbu“ a nie o „zastavenie platby“.
5. Dajte si pozor aj na „presmerovanie zásielok“
K častým typom podvodu parí aj oznámenie o tzv. presmerovaní vašej zásielky. V prípade, ak vám príde výzva na uhradenie poplatku z tohto dôvodu, najprv sa zamyslite, či ide naozaj čakáte nejaký balík, prípadne tieto informácie overte priamo u dopravcu.
6. Trik s „technickou pomocou“ od známej IT firmy
V ostatnom období útočníci v rámci celej Európy intenzívne využívajú taktiku, pri ktorej sa vydávajú za predstaviteľa technologickej firmy a pod zámienkou „technickej pomoci“ pýtajú od klientov prihlasovacie údaje do internetového bankovníctva a neskôr aj ďalšie citlivé informácie. Klientov preto vyzývame, aby boli obozretní a na takéto výzvy, často v anglickom jazyku, nereagovali.
7. Nikdy nepotvrdzujte platby na pokyn niekoho iného
Telefonuje vám pracovník firmy či call centra a žiada po vás údaje? Nikdy neposkytujte cudzím osobám SMS kódy alebo nepotvrdzujte operácie cez mToken na pokyn inej osoby. Pri každej platbe, ktorú robíte, si prečítajte detaily z SMS kódov alebo z výziev z mTokenu, nakoľko tieto správy vždy obsahujú detaily o danej platbe a teda viete predísť prípadnému zneužitiu.
8. Pri e-mailoch buďte obozretní
V prípade, ak vám príde e-mail s odkazom, kde od vás následne žiadajú údaje z platobnej karty, zbystrite pozornosť. Vždy skontrolujte adresu odkazu, pôvod e-mailu (odosielateľa), prípadne kontaktujte priamo spoločnosť, od ktorej bol e-mail doručený. Treba si dávať pozor aj nato, že vo falošných e-mailoch sú často aj falošné telefonické kontakty na firmu. Preto odporúčame vyhľadávať kontakt priamo cez oficiálne stránky.
9. Zlaté pravidlo
Najzakladanejšia a často opakovaná rada je, aby ste neposkytovali žiadne bankové údaje (čísla kariet alebo prihlasovacie údaje do elektronického bankovníctva) cez telefón alebo sociálne siete, pracovníci banky ich od vás takýmto spôsobom žiadať nikdy nebudú.
10. Stali ste sa obeťou podvodu?
V prípade, ak ste predsa len poskytli údaje a máte podozrenie, že ide o podvod, okamžite konajte. Platobnú kartu si viete zablokovať v podstate okamžite aj cez mobilnú aplikáciu George. Ak ste podvodníkovi prezradili údaje do elektronického bankovníctva, zavolajte na call centrum banky, kde vám vaše heslo reaktivujú. Rovnako tam môžete zavolať aj v prípade akýchkoľvek pochybností či strachu zo zneužitia vašich údajov. Urobíme maximum pre to, aby sme vaše peniaze ochránili.