Rozbiehate e-shop? Týchto 5 vecí majte na pamäti

Predávať tovar online je jedným z podnikateľských snov väčšiny ľudí, ktorí chcú rozbehnúť biznis. Doba takémuto podnikaniu praje. Ibaže aj tu platí, že ak sa zle pripravíte, rýchlo a zle skončíte.

Začnime bežnými situáciami zo Slovenska. Prišla objednávka, tovar ste vybavili včas, poslali na dobierku, čakáte na peniaze, ale – balík príde po pár týždňoch naspäť. Adresát si ho neprevzal. Spýtajte sa vlastníkov zabehnutých e-shopov a zistíte, že tento postup nie je vôbec mimoriadny, stáva sa to pomerne často.

Predávať tovar online je jedným z podnikateľských snov väčšiny ľudí, ktorí chcú rozbehnúť biznis. Doba takémuto podnikaniu praje. Ibaže aj tu platí, že ak sa zle pripravíte, rýchlo a zle skončíte.

Začnime bežnými situáciami zo Slovenska. Prišla objednávka, tovar ste vybavili včas, poslali na dobierku, čakáte na peniaze, ale – balík príde po pár týždňoch naspäť. Adresát si ho neprevzal. Spýtajte sa vlastníkov zabehnutých e-shopov a zistíte, že tento postup nie je vôbec mimoriadny, stáva sa to pomerne často.

Alebo – predáte tovar, povedzme fotoaparát. Zákazník si ho kúpi, nafotí fotky na dovolenke s kvalitným prístrojom a potom ho vráti, že je s ním nespokojný. Má na to právo. Ale vám ako obchodníkovi vznikol problém. Veru, ani tento scenár nie je vymyslený…

Samozrejme, nechceme vás odradiť, iba upozorniť na to, že podnikanie nie je o plnení snov, ale o riešení množstva problémov, ktoré neustále vznikajú. Vyhráva ten, kto sa lepšie pripraví. Vybrali sme preto päť najčastejších problémov, ktoré majitelia e-shopov zvyknú podceňovať.

Spíšte si výdavky vopred

Rozdeľte ich na dve časti – fixné a variabilné. Nepodceňujte žiadnu maličkosť, dokonca ani lepiacu pásku na balík a ani čas a plácu človeka, ktorý balík na poštu odnesie. Sú to síce drobnosti, ale pri väčších objemoch môžu urobiť rázny škrt cez cash flow.

K fixným výdavkom nezabudnite zahrnúť online systém, ktorý budete na e-shop používať. Aj keď je zadarmo, možno budete potrebovať zásahy programátora, ktorý dotvorí detaily, ktoré vo všeobecnom balíku nie sú k dispozícii. Pridajte náklady na účtovníctvo, prípadne fakturačný program, platby za feedy, doménu, hosting.

A teraz aktualizácia webu – ako často budete dopĺňať tovar a informácie o ňom? Kto to bude robiť, koľko mu to zaberie a koľko to bude stáť?

Pokračujeme kanceláriou – telefón, internet, kancelársky papier, toner, konzultácie k obchodným podmienkam, marketing. Máte kde tovar skladovať? Nie? Tak pridajte aj sumu za prenájom skladu. Ozaj, a viete, kto bude riešiť komunikáciu so zákazníkom a reklamácie? Koľko to bude stáť?

To boli len fixné náklady. Poďme na variabilné. Tie sú naviazané na predaj a expedovanie tovaru – napríklad nákup od dodávateľa, baliaci materiál (fólie, vrecká, krabice), poštovné, balné, platba za dobierku či doručenie, poistenie.

Prepočítajte si náklady na jednu objednávku

Keď máte fixné a variabilné náklady spísané, viete si vyrátať náklady na jednu objednávku a tým zistíte, za akú sumu ju musíte predať, nech ste v pluse. Ak si dáte priveľmi nízku maržu, môžu ju zhltnúť náklady na spracovanie – nielen expedícia, ale aj reklamácie či straty z poškodenia tovaru. Zahrňte do marže aj percento takýchto predpokladaných strát.

Náklady na získanie objednávky

Prejdime k reklame. Viete, aká je konverzia vašej reklamy? To znamená, koľko videní má vaša reklama či produkt na to, aby si jeden človek niečo objednal? Bežne sa konverzia pohybuje na úrovni 0,5 - 3 percentá, záleží od produktu a veľkosti konkurencie. Jedinečný produkt môže mať konverziu aj v desiatkach percent.

Ak máte tento výpočet za sebou, viete to poňať aj opačne – dokážete si vyrátať, koľko peňazí potrebujete dať na reklamu a marketing, aby ste získali minimálny počet zákazníkov.

Peniaze neprídu hneď

A sme pri nočnej more podnikania. Zdravý cash flow. Hoci predáte povedzme sto kusov tovaru, peniaze nebudete mať na účte hneď, ale niektoré výdavky nepočkajú. Pripravte si scenár, ideálne aj s finančnou rezervou, ako tieto situácie budete riešiť.

Niektoré časové nesúlady platieb si viete vyrátať. Napríklad, ak klient zaplatí cez platobnú bránu, bankovým prevodom alebo kartou, viete si u banky zistiť, kedy bude peniaze posielať na účet a podľa toho kalkulovať s reálne dostupnými peniazmi.

Ak predávate tovar vysokej hodnoty a klientov nepoznáte, zvážte možnosť povinnej platby vopred alebo doručenie kuriérom.

Neprevzaté objednávky

Sú to tie, ktoré sa vrátia odosielateľovi, alebo reklamácie tovaru, či už opodstatnené, alebo vymyslené. Zákony dávajú nakupujúcim pomerne veľké možnosti, ako sa zbaviť vlastnej zodpovednosti za nákup tovaru, a vy ako predávajúci s tým musíte rátať a niesť finančné riziko. Nezabudnite tiež, že reklamácie treba riešiť podľa platných predpisov a potrebujete človeka, ktorý ich bude vybavovať.

Toto sú len základné veci, ktoré konzultanti Slovenskej sporiteľne najčastejšie riešia pri pomoci začínajúcim podnikateľom. V každom prípade si urobte biznis plán, aj keď štartujete len jednoduchý e-shop z obývačky a ešte aj popri zamestnaní. Jeho súčasťou nech je aj cash flow plán s predpokladanými tržbami a výdavkami.

Skúsenosti Slovenskej sporiteľne sú také, že začínajúci podnikatelia tržby preceňujú a náklady a formálne podmienky podnikania (povolenia a súhlasy) podceňujú. Potom sa z pôvodne vysokého plánovaného zisku často stáva vysoká strata.

Alebo – predáte tovar, povedzme fotoaparát. Zákazník si ho kúpi, nafotí fotky na dovolenke s kvalitným prístrojom a potom ho vráti, že je s ním nespokojný. Má na to právo. Ale vám ako obchodníkovi vznikol problém. Veru, ani tento scenár nie je vymyslený…

Samozrejme, nechceme vás odradiť, iba upozorniť na to, že podnikanie nie je o plnení snov, ale o riešení množstva problémov, ktoré neustále vznikajú. Vyhráva ten, kto sa lepšie pripraví. Vybrali sme preto päť najčastejších problémov, ktoré majitelia e-shopov zvyknú podceňovať.

Spíšte si výdavky vopred

Rozdeľte ich na dve časti – fixné a variabilné. Nepodceňujte žiadnu maličkosť, dokonca ani lepiacu pásku na balík a ani čas a plácu človeka, ktorý balík na poštu odnesie. Sú to síce drobnosti, ale pri väčších objemoch môžu urobiť rázny škrt cez cash flow.

K fixným výdavkom nezabudnite zahrnúť online systém, ktorý budete na e-shop používať. Aj keď je zadarmo, možno budete potrebovať zásahy programátora, ktorý dotvorí detaily, ktoré vo všeobecnom balíku nie sú k dispozícii. Pridajte náklady na účtovníctvo, prípadne fakturačný program, platby za feedy, doménu, hosting.

A teraz aktualizácia webu – ako často budete dopĺňať tovar a informácie o ňom? Kto to bude robiť, koľko mu to zaberie a koľko to bude stáť?

Pokračujeme kanceláriou – telefón, internet, kancelársky papier, toner, konzultácie k obchodným podmienkam, marketing. Máte kde tovar skladovať? Nie? Tak pridajte aj sumu za prenájom skladu. Ozaj, a viete, kto bude riešiť komunikáciu so zákazníkom a reklamácie? Koľko to bude stáť?

To boli len fixné náklady. Poďme na variabilné. Tie sú naviazané na predaj a expedovanie tovaru – napríklad nákup od dodávateľa, baliaci materiál (fólie, vrecká, krabice), poštovné, balné, platba za dobierku či doručenie, poistenie.

Prepočítajte si náklady na jednu objednávku

Keď máte fixné a variabilné náklady spísané, viete si vyrátať náklady na jednu objednávku a tým zistíte, za akú sumu ju musíte predať, nech ste v pluse. Ak si dáte priveľmi nízku maržu, môžu ju zhltnúť náklady na spracovanie – nielen expedícia, ale aj reklamácie či straty z poškodenia tovaru. Zahrňte do marže aj percento takýchto predpokladaných strát.

Náklady na získanie objednávky

Prejdime k reklame. Viete, aká je konverzia vašej reklamy? To znamená, koľko videní má vaša reklama či produkt na to, aby si jeden človek niečo objednal? Bežne sa konverzia pohybuje na úrovni 0,5 - 3 percentá, záleží od produktu a veľkosti konkurencie. Jedinečný produkt môže mať konverziu aj v desiatkach percent.

Ak máte tento výpočet za sebou, viete to poňať aj opačne – dokážete si vyrátať, koľko peňazí potrebujete dať na reklamu a marketing, aby ste získali minimálny počet zákazníkov.

Peniaze neprídu hneď

A sme pri nočnej more podnikania. Zdravý cash flow. Hoci predáte povedzme sto kusov tovaru, peniaze nebudete mať na účte hneď, ale niektoré výdavky nepočkajú. Pripravte si scenár, ideálne aj s finančnou rezervou, ako tieto situácie budete riešiť.

Niektoré časové nesúlady platieb si viete vyrátať. Napríklad, ak klient zaplatí cez platobnú bránu, bankovým prevodom alebo kartou, viete si u banky zistiť, kedy bude peniaze posielať na účet a podľa toho kalkulovať s reálne dostupnými peniazmi.

Ak predávate tovar vysokej hodnoty a klientov nepoznáte, zvážte možnosť povinnej platby vopred alebo doručenie kuriérom.

Neprevzaté objednávky

Sú to tie, ktoré sa vrátia odosielateľovi, alebo reklamácie tovaru, či už opodstatnené, alebo vymyslené. Zákony dávajú nakupujúcim pomerne veľké možnosti, ako sa zbaviť vlastnej zodpovednosti za nákup tovaru, a vy ako predávajúci s tým musíte rátať a niesť finančné riziko. Nezabudnite tiež, že reklamácie treba riešiť podľa platných predpisov a potrebujete človeka, ktorý ich bude vybavovať.

Toto sú len základné veci, ktoré konzultanti Slovenskej sporiteľne najčastejšie riešia pri pomoci začínajúcim podnikateľom. V každom prípade si urobte biznis plán, aj keď štartujete len jednoduchý e-shop z obývačky a ešte aj popri zamestnaní. Jeho súčasťou nech je aj cash flow plán s predpokladanými tržbami a výdavkami.

Skúsenosti Slovenskej sporiteľne sú také, že začínajúci podnikatelia tržby preceňujú a náklady a formálne podmienky podnikania (povolenia a súhlasy) podceňujú. Potom sa z pôvodne vysokého plánovaného zisku často stáva vysoká strata.

Začínate podnikať alebo nedávno ste začali biznis s e-shopmi? Potrebujete pomoc s nastavením plánu hospodárenia a financovaním začiatkov vášho podnikania? Prihláste sa do Programu pre začínajúcich podnikateľov a podnikateľky.

Začínate podnikať alebo nedávno ste začali biznis s e-shopmi? Potrebujete pomoc s nastavením plánu hospodárenia a financovaním začiatkov vášho podnikania? Prihláste sa do Programu pre začínajúcich podnikateľov a podnikateľky.