Vianočná reklama od Erste: Ako Tichá noc zapálila iskru, ktorá rozjasnila celý svet
- Nový vianočný film ukazuje, ako sa Tichá noc rozšírila po celom svete a pretrvala dve storočia
- Predchádzajúcich šesť vianočných spotov od skupiny Erste má viac ako 300 miliónov videní a 28 ocenení
- Reklamu vytvorila agentúra Jung von Matt DONAU v spolupráci s režisérskou dvojicou Daniel & Szymon
V práve vydanom vianočnom spote vás skupina Erste pozýva zblízka zažiť zrodenie vianočnej koledy Tichá noc – jednoduchej piesne, ktorá aj dve storočia po svojom prvom predvedení prináša dojímavé posolstvo nádeje a spolupatričnosti.
Ľudia v tomto regióne trpeli po napoleonských vojnách veľkou chudobou a hladom. Dedinský kňaz Joseph Mohr im v týchto temných časoch chcel dodať nádej a rozhodol sa recitovať báseň, ktorú napísal na Štedrý večer. Hudbu ešte v ten istý deň skomponoval miestny učiteľ hudby Franz Xaver Gruber. Títo dvaja páni spolu zaspievali Tichú noc na vianočnej omši iba za sprievodu gitary, čo bolo v tých časoch v kostole nepredstaviteľné. Takýmto jednoduchých gestom dodali obyvateľom malej dediny nádej v najtemnejšom období roka.
Vo filme prechádzame niektorými z najdôležitejších míľnikov, ktoré Tichá noc dosiahla: V roku 1822 ju zaspievala tirolská spevácka skupina pred rakúskym cisárom Františkom I. V roku 1906 zahral Tichú noc Reginald Fessenden na husliach počas úplne prvého vysielania zábavnej rozhlasovej relácie v Amerike. V roku 1914 pieseň priniesla krátke, ale dôležité prerušenie bojov počas prvej svetovej vojny. Nemeckí a anglickí vojaci na západnom fronte si ju spievali spolu a premostili tak nepriateľské zákopy. Táto pieseň sa dostala dokonca aj do vesmíru: v roku 1973 sa Tichá noc vysielala posádke vesmírnej stanice Skylab 4 na obežnej dráhe.
Reklamný spot skupiny Erste Tichá noc za zvuku jemných tónov skladby v rôznych jazykoch ukazuje jednotlivé momenty, v ktorých táto jednoduchá pieseň prináša nádej. Tento povzbudivý príbeh na konci podporuje posolstvo do budúcnosti: Tvoja iskra môže rozjasniť svet #believeinyourself (#mamnato).
Vianočný príbeh úspechu z Rakúska
Po ježkovi (2018), čmeliakoch (2019), skladateľovi Edgarovi (2020), budúcom otcovi Jakubovi (2021), spote #beliveinchristmas (2022) a Rodeo Rudolfovi (2023) je Tichá noc už siedmou medzinárodnou vianočnou reklamou skupiny Erste. Porovnávacie kritériá pre nový spot sú vysoké: predchádzajúcich šesť vianočných filmov spolu malo viac ako 300 miliónov videní a získalo viac ako 28 ocenení reklamného priemyslu.
Tak ako v prípade predchádzajúcich reklám, aj v tomto prípade sa tvorivej realizácie ujala agentúra Jung von Matt DONAU, tentoraz v spolupráci s režisérskou dvojicou Daniel & Szymon. „Vianoce sa stali európskym Super Bowlom reklamného priemyslu“, hovorí Mike Nagy, výkonný kreatívny riaditeľ a partner v agentúre Jung von Matt DONAU. „V prostredí, v ktorom stále viac a viac značiek bojuje o pozornosť, môžeme ľudí osloviť iba príbehmi, ktoré ich dokážu zasiahnuť. A čo by mohlo byť vhodnejšie ako príbeh o pôvode hádam najslávnejšej vianočnej piesne?“
Aktuálna vianočná reklama bola vytvorená v spolupráci s organizáciou Silent Night Association, charitatívnym združením, ktoré poskytlo neoceniteľné poznatky o histórii piesne.
Titulky
Klient: Erste Group Bank AG
Vedúca útvaru Group Brand Management: Nina Pentek
Poradca: Martin Radjaby-Rasset
Group Brand Management: Daniel Ratzenböck, Juraj Flimel
Kreatívna agentúra: Jung von Matt DONAU (Viedeň)
Výroba: Arts & Sciences (Londýn)
Režiséri: Daniel & Szymon
VFX: Black Kite Studios (Londýn)
Zvukový dizajn: Factory Studios (Londýn)
Hudba: KO Music (Londýn)
Obraz: Ole Westermann