Ak aj chcete zarábať ako celebrity, nedajte sa nalákať na pochybný obchod. V prípade, že dobrovoľne prevediete peniaze zo svojho účtu na účet podvodníkov, banka nemá dosah na to, aby vám ich vrátila a musíte sa obrátiť na políciu.
Podvodníci sa opäť snažia vylákať od Slovákov peniaze či rovno prístup k ich účtu. „V poslednej dobe vo veľkom pribúdajú krypto alebo investičné podvody,“ upozorňuje Ján Adamovský, šéf bezpečnosti Slovenskej sporiteľne. Začína to reklamou parazitujúcou na domácej alebo svetovej celebrite chváliacou sa zbohatnutím vďaka investovaniu. „Ak na ňu klient klikne a registruje sa, podvodníci ho kontaktujú s ponukou na výhodné investovanie,“ konštatuje Ján Adamovský. Problémom je, že po tom, ako sa nechá takto oklamať, sám dobrovoľne prevedie svoje peniaze na rôzne krypto burzy, prípadne mu podvodník pomáha zrealizovať „obchod“ cez vzdialený prístup. „Tieto peniaze však v skutočnosti neprevádza na svoj krypto účet na burze, ale na účet podvodníka,“ vysvetľuje šéf bezpečnosti banky.
Problém podľa neho nastáva, keď si chce klient vybrať svoje financie. Nielenže žiadne nedostane, ale môže prísť aj o ďalšie úspory. „Scenárov je viacero. Buď útočníci žiadajú od klienta ďalšie peniaze na zaplatenie daní či na iné poplatky. Alebo, ak doteraz nemali možnosť vzdialeného prístupu, si ho vyžiadajú dodatočne, napríklad pod zámienkou prepojenia bankového účtu s burzou a podobne,“ popisuje Ján Adamovský.
Upozorňuje tiež na množiace sa telefonáty klientom, ktorých hlasový automat vyzýva na stlačenie čísla jeden na klávesnici, vďaka čomu ich dokáže prepojiť na osobu žiadajúcu od klienta bankové údaje. Na tieto prípady upozorňuje aj Polícia SR. „Aj našej banke už nahlásili klienti desiatky telefonátov tohto typu podvodu. Vieme o takých, kde osoba na druhej strane linky naviguje klienta na stiahnutie aplikácie Bitpanda, do ktorej si majú podvedení zaregistrovať platobnú kartu. Ak klient potvrdí platbu mobilnou aplikáciou alebo SMS kľúčom, v podstate urobí nákup kryptomien pre podvodníkov,“ upozorňuje Ján Adamovský.
Napriek tomu, že banka robí maximum na ochranu peňazí svojich klientov, v tomto prípade nemá na ne takmer žiadny dosah. „Ak aj platbu odchytíme ako podozrivú a klient ju potvrdí vo všetkých krokoch, musíme mu povoliť jej zrealizovanie. Okrem toho je pre nás takmer nemožné rozoznať, či si klient posiela peniaze na svoj krypto účet alebo bol zmanipulovaný,“ vysvetľuje Ján Adamovský. Nejde pritom o maličkosť, zvyčajne sa takto „investované“ sumy pohybujú v tisícoch až desiatkach tisíc eur. „Preto chceme všetkých upozorniť, aby si dávali pozor a svoje financie spravovali prostredníctvom dôveryhodných spoločností ,“ dodáva šéf bezpečnosti banky.
Slovenská sporiteľňa eviduje aj prípady podvodných telefonátov informujúcich o zablokovaní alebo zneužití identity klienta či dokonca spáchaní trestného činu. Podvodné telefonáty sa podľa šéfa bezpečnosti Slovenskej sporiteľne množia aj u klientov banky a preto chce upozorniť na možnosť vylákania prístupu k bankovému účtu alebo zneužitia osobných údajov, ktoré môžu viesť napríklad až k úverovému podvodu.