Klienti bánk sa ocitajú pod paľbou telefonických podvodníkov. Horšie je, že sú čoraz dômyselnejší. Slovenská sporiteľňa aktuálne eviduje už desiatky takýchto pokusov o zneužitie. Aby ľudí varovala, popísala scenár celého podvodu.
Otravovali vás v nedávnej minulosti podvodné telefonáty prostredníctvom monotónneho hlasu v angličtine? Majte sa na pozore, prichádzajú totiž oveľa sofistikovanejšie útoky. Z angličtiny prešli podvodníci do češtiny a telefónne číslo, ktoré sa zobrazí na displeji volaného klienta, dokážu zamaskovať tak, že sa javí ako číslo jeho banky, aj keď z neho podvodník nevolá.
„Volajúci sa predstaví ako zamestnanec banky a môže sa stať, že sa predstaví dokonca pod menom jej reálneho pracovníka, či dokonca zašle aj falošný identifikačný preukaz,“ odhaľuje Ján Adamovský, šéf bezpečnosti Slovenskej sporiteľne, ako podvod prebieha.
Následne ho informuje o tom, že v jeho mene požiadal niekto o úver a odporučí mu obrátiť sa na pobočku banky pre zrušenie úveru. „No skôr ako tak klient stihne spraviť, zavolá mu falošný policajt a informuje ho, že bol spáchaný trestný čin v súvislosti s úverovým podvodom,“ opisuje Ján Adamovský. Falošná polícia si s ním dokonca dohodne stretnutie. „Týmto spôsobom chcú podvodníci zvýšiť svoju dôveryhodnosť,“ upozorňuje šéf bezpečnosti.
Zneistenie klienta pokračuje ďalšou sériou telefonátov. Nasledujúci je opäť od „zamestnanca banky“, ktorý mu ponúkne riešenie situácie: „Ak si zoberiete v banke maximálny možný úver, vyčerpáte úverový limit, a teda podvodníka predbehnete.“
Ak na túto hru klient pristúpi, v ďalšom kole dostane pokyny, ako má previesť financie na bezpečný účet, až kým sa situácia vyrieši. „V nám známych scenároch nasmerujú klienta do pobočky banky s tým, aby si vybral celú hotovosť z poskytnutého úveru, napríklad pod zámienkou kúpy auta. Poskytnú mu QR kódy s logom banky a navigujú ho do kryptomatov na nákup bitcoinov,“ upozorňuje Ján Adamovský. Samozrejme, ako pri iných podvodoch, aj tu príde klient o peniaze.
Tento typ podvodov sa pred časom objavil v Česku, kde ho nazvali ,Falošný bankárʽ. V posledných dňoch zaznamenali desiatky prípadov s týmto scenárom už aj v najväčšej banke na Slovensku. Ako to celé funguje, sa dá vidieť aj vo videu.
„V našej banke robíme maximum pre to, aby sme ochránili peniaze klientov. Okrem využívania najmodernejších bezpečnostných technológií pravidelne vzdelávame našich zamestnancov a informujeme klientov, aby vedeli predchádzať hrozbám. Dôležité však je, aby boli aj ľudia obozretní a nenechali sa oklamať,“ uzatvára Adamovský. Viac sa o tom dozviete na našich stránkach venovaných bezpečnosti.