4. septembra 2018

Komentáre

Slovenskí podnikatelia sú na chvoste únie vo využívaní sociálnych sietí

Len 35 percent podnikateľov na Slovensku využilo vlani sociálne siete na svoju propagáciu. Aj keď ich počet narástol za 5 rokov o približne dve tretiny, podľa údajov Eurostatu patria vo využívaní sietí ako Facebook, Instagram, LinkedIn či ďalšie stále na chvost EÚ. Lídrom sú biznismeni na Malte, 73 % z nich svoj biznis spropagovali prostredníctvom sociálnych sietí.  

„Slovenskí podnikatelia najčastejšie využívajú sociálne siete na posilnenie značky a propagáciu svojich produktov. Mnohí sa snažia preraziť navonok – smerom k zákazníkom, biznis partnerom a ostatným firmám a organizáciám. Je to však aj o komunikácii dovnútra firmy a posilňovaní lojálnosti súčasných zamestnancov. Mnohí si prostredníctvom sociálnych sietí hľadajú aj nových zamestnancov,“ povedala Lenka Buchláková, analytička Slovenskej sporiteľne. 

Až 40 % podnikateľov v EÚ chce prostredníctvom sociálnych médií, kde sa zaradzujú okrem sociálnych sietí aj firemné blogy či Youtube videá, budovať imidž firmy. Je to takmer dvojnásobok v porovnaní s rokom 2013. Druhým najčastejším dôvodom pre využívanie sociálnych médií je komunikácia navonok, najmä z konkurenčného pohľadu. Štvrtina podnikateľov využíva sociálne médiá k získaniu a reagovaniu na zákaznícke podnety, otázky či sťažnosti. Ich počet sa takmer zdvojnásobil za ostatných 5 rokov. Využívanie sociálnych médií ako takých využíval na hľadanie potenciálnych nových zamestnancov v roku 2013 takmer každý desiaty európsky podnikateľ, vlani už každý štvrtý. 

„Slovenskí podnikatelia sú síce na chvoste vo využívaní sociálnych sietí v biznise v rámci EÚ, ale v porovnaní s niektorými susednými krajinami sú na tom o čosi lepšie. Za nami vlani o čosi zaostali Česi (34 %) a Poliaci (26 %). Maďarsko nás za minulý rok o niečo predbehli, sociálne siete využívalo 36 % podnikateľov a v susednom Rakúsku ich bola až vyše polovica,“ doplnila Buchláková. 

Najčastejšie využívajú sociálne médiá európske firmy pôsobiace v turizme, v oblasti sprostredkovania nehnuteľností a v maloobchode. Podobný trend je aj na Slovensku, nakoľko 12 % percent firiem pôsobiacich v maloobchode využíva na propagáciu sociálne médií, 10 % firiem v turizme a 4 % firiem pôsobiacich v oblasti nehnuteľností. Najviac, až 88 % firiem práve z oblasti turizmu využíva na propagáciu sociálne siete ako Facebook, Twitter či LinkedIn. 

Slovenská sporiteľňa nepodceňuje vplyv sociálnych médií. Prostredníctvom Facebooku sa prihovára 148-tisíc ľuďom – pridáva rôzne aktuality, ale aj odpovedá na otázky klientov. Na najvyužívanejšej sieti je z bánk jasnou jednotkou, ako jediná banka viac ako 100-tisíc fanúšikov. Na LinkedIne má zase 7 400 sledovateľov, Instagram Slovenskej sporiteľne sleduje 3 100 ľudí. Aj na týchto sieťach je slovenskou bankovou jednotkou.

Veľkosť firmy zohrávala úlohu v tom, do akej miery sú sociálne médiá využívané. V roku 2017, viac ako dve tretiny EÚ firiem, ktoré zamestnávajú 250 a viac ľudí, malo účet na sociálnych sieťach (68 %). Pre porovnanie, sociálne siete na svoju propagáciu využívalo 43 % malých firiem (od 10 do 49 zamestnancov).

Počet ľudí, ktorí sledujú sociálne siete pritom z roka na rok rastie. Vlani na Slovensku sledovalo sociálne siete 73 % užívateľov internetu, v roku 2010 ich bola polovica. Zo susedných krajín nás v tejto štatistike predbehli Maďari (86 %), za nami sú Poliaci (65 %), Rakúšania (63 %) a Česi (58 %). 

Slovenská sporiteľňa, a. s., oddelenie korporátnej komunikácie
Tomášikova 48, 832 37 Bratislava

Lenka Buchláková, analytička, tel.: 0904 519 308 , e-mail: buchlakova.lenka(a)slsp.sk