Franšíza je dobrý začiatok, ale nie stávka na istotu

Bežným sprievodným javom podnikania je neistota. Jedným zo spôsobov, ako riziko z podnikania zmierniť, je aplikovať postup, ktorý sa osvedčil iným, franšízu.

Ide o podnikanie pod značkou niekoho iného. Najlepším príkladom sú siete rýchleho občerstvenia, ktoré sa rozrástli po celom svete. Hoci majú jednotlivé prevádzky rôznych vlastníkov, riadia sa podľa rovnakých pravidiel, používajú spoločnú značku, majú tie isté pracovné postupy.

Franšíza je pre začínajúcich podnikateľov šikovným spôsobom, ako sa dostať k podnikaniu a ťažiť z poznatkov skúsenejších. 

Samozrejme, nie je to žiadna stávka na istotu. Aj v biznise v úlohe franšízanta čelí podnikateľ riziku, že klienti nebudú spokojní, že trh sa obráti, že sa objavia rôzne nepredvídateľné okolnosti.

Franšízori však môžu franšízantom byť v krízových situáciách nápomocní, napríklad odpustiť franšízingové poplatky alebo pomôcť vyjednať lepšie nájomné podmienky s veľkými obchodnými centrami.

Myslieť na začiatok aj koniec

Dobrá franšízingová zmluva musí mať korektne ošetrený nielen začiatok a priebeh spolupráce, ale aj jej prípadné ukončenie, ak sa vyskytnú situácie, ktoré podnikateľovi neumožňujú pokračovať vo svojej aktivite. Práve na tieto možnosti sa dá pri tvorbe franšízingovej zmluvy myslieť bez ohľadu na to, či vieme, aká ďalšia katastrofa príde v nasledujúcich rokoch. Preto by pri tvorbe a podpise franšízingovej zmluvy mal asistovať skúsený právnik. Investícia do neho bude určite nižšia ako hasenie problémov v krízovej situácii.

Na začiatok podnikania, aj v prípade franšízy, sa oplatí mať rezervu, ktorá pomôže preklenúť obdobie, keď je rozbeh pomalý alebo prídu nečakané výdavky.

Začnite s tým, v čom sa vyznáte

Ak podnikateľ začne svoj biznis ako franšízu, vzdáva sa časti svojej slobody výmenou za istotu skúseností. Musí rešpektovať pravidlá franšízora a franšízingovej zmluvy. Čo taká zmluva zahŕňa, je na dohode medzi oboma zúčastnenými stranami. Niekedy ide len o zdieľanie brandingu a prenos skúseností, inokedy sú podmienky nastavené prísne a franšízant si môže vyberať len z možností, ktoré mu nastaví franšízor, napríklad pri rozhodovaní o dizajne a usporiadaní interiéru či pridávaní nových produktov do ponuky.

Magdaléna Falťanová pomáha začínajúcim podnikateľom a podnikateľkám s financovaním ich rozbehu. Pri štarte nového biznisu odporúča rovnaké pravidlo, či už začínate na vlastnú päsť, alebo ťažíte z know-how investora alebo franšízora: radšej začínajte podnikanie v tom, čo poznáte.

Ak nemáte v danej oblasti žiadne skúsenosti, predtým, ako investujete svoje úspory do biznisu, najprv získajte prehľad o danom odvetví. Môžete sa napríklad zamestnať v podobnej prevádzke.

„Ak si napríklad nádejný podnikateľ, ktorý doposiaľ pracoval, povedzme, v stavebníctve, chce otvoriť maloobchod s kozmetikou a nemá to ani ako hobby, že by doma po večeroch skúšal kozmetiku, pre banku je to varovný signál,“ vysvetľuje Magdaléna Falťanová zo Slovenskej sporiteľne. Predstava, že si kúpi franšízingovú licenciu, zamestná v prevádzke ľudí, ktorí sa veci rozumejú, a on tam ani nebude chodiť, je prvý predpoklad toho, že s financovaním v banke neuspeje.

Franšízingová expertka Lenka Nováková dopĺňa, že pokiaľ potenciálny franšízant disponuje dostatočným vlastným kapitálom a je ochotný ešte viac riskovať, môže sa pozerať po franšízach aj v inom odbore, než v tom, kde má skúsenosti.

Franšízori často prechádzajú na franšízingový model podnikania vtedy, keď majú konkrétne know-how, chcú budovať nové pobočky, ale nechcú riešiť ľudské zdroje. A práve ľudia, zamestnanci aj zákazníci, sú základom k podnikateľskému úspechu. Ten bez investície do vzťahov nepríde.

Nemožno vedieť, čo ľudí motivuje, čo ich trápi, čo sa zákazníkom páči a čo nie, bez toho, aby tam majiteľ bol aspoň určitý čas fyzicky prítomný. Osobná angažovanosť podnikateľa, jeho priame zapájanie sa do chodu a vedenia firmy je pre úspešné fungovanie nevyhnutnosťou.

Magdaléna Falťanová ponúka tento príklad: „Istý podnikateľ vlastnil sieť kaviarní, ale ľudia v prevádzkach so zariadením ani so zdrojmi nenarábali dobre. Zmenil však systém podnikania, jednotlivé prevádzky dal dovtedajším zamestnancom ako franšízu, a zrazu sa zmenil ich postoj k podnikaniu.“

Ako každý podnikateľ, aj franšízant musí mať na úvod podnikateľský plán, prieskum trhu a vedieť, do čoho ide. Hoci podnikateľský plán a osvedčený systém pod dohľadom franšízora zmierňuje neúspech v podnikaní, úspech stojí aj padá na ľudskom faktore. Preto aj franšízor, aj banka dôkladne posudzujú profil franšízanta, jeho osobné vedomosti a schopnosti viesť daný podnik.

Skôr ako sa pustíte do podnikania alebo vyčleníte peniaze na jeho rýchlejší rozbeh, nezabudnite sa na to dobre pripraviť. Stiahnite si vzorový biznis plán, ktorý vám pomôže usmerniť vaše podnikanie.