Ako začať podnikať
Máte skvelý nápad na vlastný biznis, každý večer zaspávate s myšlienkou na jeho rozbeh a dokonca sa vám o ňom už aj sníva? Skvelé! No na rozbeh podnikania toho potrebujete oveľa viac.
Samozrejme, je dobré, ak človek začína podnikať v oblasti, ktorá ho baví a ktorú dobre pozná, či už to bol predtým jeho koníček, alebo v danej oblasti pracoval ako zamestnanec. Pozná totiž sektor, v ktorom chce rozbehnúť biznis, vie sa orientovať, vie, čo funguje, a čo naopak nie. Samo osebe to však na úspech nestačí.
Ako podnikatelia musÃte ÃsÅ¥ Äalej, ako je komfortná zóna vášho hobby. ÃspeÅ¡nà podnikatelia totiž nie sú tÃ, ktorà sú neustále Å¡Å¥astnÃ, že robia to, Äo ich bavÃ. Naopak, pre úspech musÃte vedieÅ¥ zaÅ¥aÅ¥ zuby a pokraÄovaÅ¥ aj v situáciách, keÄ vás veci okolo biznisu vôbec nebavia. NaprÃklad vtedy, keÄ dodávatelia meÅ¡kajú s platenÃm faktúr, keÄ narazÃte na neprÃjemných zákaznÃkov, potrebujete viac peÅazÃ, ako ste predpokladali, alebo keÄ dostanete od úradov nezmyselnú pokutu.
Ako podnikatelia musíte ísť ďalej, ako je komfortná zóna vášho hobby. Úspešní podnikatelia totiž nie sú tí, ktorí sú neustále šťastní, že robia to, čo ich baví. Naopak, pre úspech musíte vedieť zaťať zuby a pokračovať aj v situáciách, keď vás veci okolo biznisu vôbec nebavia. Napríklad vtedy, keď dodávatelia meškajú s platením faktúr, keď narazíte na nepríjemných zákazníkov, potrebujete viac peňazí, ako ste predpokladali, alebo keď dostanete od úradov nezmyselnú pokutu.
VäÄÅ¡ina ľudÃ, ktorà v biznise hľadajú monetizáciu svojho hobby, v týchto kritických chvÃľach skonÄÃ. Neunesú existenÄný tlak, ktorý Älovek pri podnikanà zažÃva. Naopak, tÃ, ktorà vytrvali, sa dokážu cez neprÃjemné obdobia preniesÅ¥ eÅ¡te tvrdÅ¡ou prácou alebo zásadnými rozhodnutiami. Dokážu prevziaÅ¥ zodpovednosÅ¥, stanoviÅ¥ si cieľ a ÃsÅ¥ za nÃm.
Nuž a potom je tu znalosÅ¥ trhu a toho, Äo klienti naozaj chcú. Ak si z podnikania urobÃte hobby, sústredÃte sa len na seba a budete dodávaÅ¥ produkty, ktoré sa páÄia vám. Lenže to nestaÄÃ.
Samozrejme, že ako majiteľ zaÄÃnajúcej firmy potrebujete dodaÅ¥ na trh nieÄo, s ÄÃm sa viete stotožniÅ¥. Ale produkty v biznise nerobÃte pre seba, robÃte ich pre klientov. Ak nie sú spokojnà zákaznÃci, neprÃdu peniaze. Ak neprÃdu peniaze, nie je biznis. A ste tam, kde ste zaÄali â máte vlastné hobby, z ktorého ste ale nedokázali urobiÅ¥ prosperujúcu firmu.
Väčšina ľudí, ktorí v biznise hľadajú monetizáciu svojho hobby, v týchto kritických chvíľach skončí. Neunesú existenčný tlak, ktorý človek pri podnikaní zažíva. Naopak, tí, ktorí vytrvali, sa dokážu cez nepríjemné obdobia preniesť ešte tvrdšou prácou alebo zásadnými rozhodnutiami. Dokážu prevziať zodpovednosť, stanoviť si cieľ a ísť za ním.
Nuž a potom je tu znalosť trhu a toho, čo klienti naozaj chcú. Ak si z podnikania urobíte hobby, sústredíte sa len na seba a budete dodávať produkty, ktoré sa páčia vám. Lenže to nestačí.
Samozrejme, že ako majiteľ začínajúcej firmy potrebujete dodať na trh niečo, s čím sa viete stotožniť. Ale produkty v biznise nerobíte pre seba, robíte ich pre klientov. Ak nie sú spokojní zákazníci, neprídu peniaze. Ak neprídu peniaze, nie je biznis. A ste tam, kde ste začali – máte vlastné hobby, z ktorého ste ale nedokázali urobiť prosperujúcu firmu.
Preto skúsení podnikatelia opakujú jednu zo základných rád – pozerajte sa na to, čo chce klient, respektíve trh. A dodajte im to.
Ak nájdete skupinu ľudí, ktorí chcú niečo, čo viete vyrobiť, robíte to s vášňou a ešte nemáte ani veľkú konkurenciu – vyhrali ste. Ak si všetko dobre naplánujete, určite sa vám vaše podnikanie rozbehne.
Najviac sa darí uspieť začínajúcim podnikateľom, ktorí si svoj nápad dokázali najskôr v malom úspešne otestovať, odladiť a až potom ho posunuli do seriózneho podnikania. Naopak, najčastejšie zlyhávajú tí, čo majú už na začiatku veľké očakávania a minimálnu prax či skúsenosť v danej oblasti.
Skôr ako sa pustíte do podnikania alebo vyčleníte peniaze na jeho rýchlejší rozbeh, nezabudnite sa na to dobre pripraviť. Stiahnite si vzorový biznis plán, ktorým vás špecialisti zo Slovenskej sporiteľne usmernia nielen v tom, ako pripraviť finančný plán, ale aj ako získať financie na rozbeh.