Mobilné bývanie plní ľuďom sny o vlastnom dome či kancelárii

Mnoho ľudí si len tak predstavuje či kreslí, čo by sa dalo vymyslieť, aby bol tento svet lepší. A pritom veľa z týchto nápadov by nemuselo zostať iba vo fantázii, ale mohli by sa premeniť na riešenia a dokonca fungujúci biznis. Podobne vzniklo aj podnikanie dvoch bratov z Prešova.

Na postavenie domu alebo kancelárie sa čaká dlho – ak nehovoríme o koncepte mobilných domov, ktoré na internete nájdete pod označením “tiny house”. Sú aj hitom Instagramu. Privezú vám ich na miesto vášho pozemku už hotové. Na Slovensku takéto domy vyrába prešovská firma Kodima, ktorú založili dvaja bratia – Marko a Lukáš Hutníkovci. Všetko sa pritom začalo „fantazírovaním“.

„Prišiel s tým môj brat Lukáš, ktorý si rád kreslí a vymýšľa rôzne alternatívne bývania,“ začína rozprávanie o počiatkoch firmy Kodima Marko Hutník. „Lukáš dostal nápad, či nezačať robiť mobilné domy, ale nie z lodných kontajnerov, ako to mnohí robia, to je už trochu prežitok. Lodné kontajnery sú limitované rozmermi, a ich konštrukcia tiež spôsobuje, že v nich vznikajú tepelné mosty – v zime chladia a v lete fungujú ako radiátor. My sme chceli mobilné domy, kde sú tieto veci vyriešené. V tom čase, viac ľudí v našom okolí hovorilo, že by chceli nejakú menšiu mobilnú kanceláriu, aj my sme po takej túžili. Mali sme preto pocit, že je v okolí o niečo také záujem.“

Pustili sa do testovania

Lukáš s Markom si povedali, že možno by takýto nápad, ktorý prinesie flexibilné a finančne úsporné priestory, mohol byť dobrý štart do biznisu. Obaja sú akčné typy a túžili mať svoju vlastnú firmu, preto sa nápadu s mobilnými domami chytili a začali ho rozvíjať ďalej. Potrebovali si však overiť, či bude ich nápad fungovať.

„Nemali sme vtedy ale peniaze na prieskum trhu. Urobili sme to trochu inak, možno to nebolo celkom férové…  Dali sme na internet inzerát, že predávame presne taký mobilný dom, aký sme už vtedy vedeli vyrobiť. Rýchlo sme ho museli stiahnuť, pretože bol o to obrovský záujem. Tak sme zistili, že do toho má zmysel ísť,“ hovorí Marko, ktorý má dnes v spoločnej firme na starosti obchod.

Bratia si teda povedali, že idú na to a začnú s mobilnými kanceláriami. Bývali v Prešove, kde nebolo veľa možností pre kanceláriu a tie existujúce boli v cenách, za ktoré sa už oplatil aj mobilný dom s vlastnou kúpeľňou. „Preto sme začali s mobilnými kanceláriami. Samozrejme, chvíľu trvalo, kým sme našli dodávateľa sendvičových panelov, pretože od začiatku sme mali vysoké nároky a hovorili sme si, že ak už do niečoho ideme, musí to byť na vysokej úrovni.“

S rovnakou motiváciou pristupovali aj k vytvoreniu vizuálnej podoby „tiny housov“. Vedeli, aké dôležité je, aby ich výtvory dobre vyzerali nielen v realite, ale aj na sociálnych sieťach. Ak chceli konkurovať svetovej ponuke, nemohli robiť kompromisy. Preto si prezreli stovky fotografií mobilných domov z celého sveta a rozprávali sa, prečo sú pekné, čo na nich funguje a čo nie. Robili si náčrty, prekresľovali ich a napokon prišli s vlastnými konceptmi.

„Medzitým sa nám podarilo nájsť aj dodávateľa vysokokvalitných sendvičových panelov, ktoré boli navyše samonosné, takže sme mohli ísť do toho,“ spomína Marko. Firma Kodima začala dýchať. 

Mobilné domy nestačí len vidieť, treba ich aj zažiť

Jeden mobilný dom si postavili pre seba a zriadili si v ňom kanceláriu. Záujem bol spočiatku najmä o mobilné kancelárie a chaty, bratia však veľmi rýchlo pochopili, že potrebujú ísť aj do celoročne obývateľných mobilných domov. Na to však potrebovali peniaze. Vtedy im pomohla Slovenská sporiteľňa, ktorý realizuje Program pre začínajúcich podnikateľov a podnikateľky. „V tom čase sme fungovali z našej mobilnej kancelárie, kam klient prišiel, ukázali sme mu katalógy, popísal nám čo potrebuje a vtedy išiel dom do výroby. Lenže chceli sme fungovať inak, mať vlastný showroom, podobne ako v predajni áut, v ktorej uvidíte všetky modely a poviete si, toto chcem. Vďaka Slovenskej sporiteľni, sme mohli nielen postaviť všetky naše modely, ale aj investovať do skladových zásob,“ vysvetľuje Marko Hutník.

Zrenovovali aj vlastnú kanceláriu – postavili si model, ktorý patrí medzi vlajkovú loď ich produktov, veď keď záujemca prišiel, musel nielen vidieť, ale aj zažiť, čo to je naozaj kvalitný „tiny house“. A klienti prichádzali, často ani nevedeli, ako sa k nim dostali. „Začínali sme v Prešove, tak prirodzene toto bola najskôr oblasť, odkiaľ prišli prví klienti. Teraz sme však vyrástli a máme ich po celom Slovensku, nedá sa povedať, žeby nejaká oblasť prevládala. Práveže niekedy je to až zvláštne, odkiaľ prídu objednávky. Napríklad prišli dve objednávky z okolia Trnavy, pričom tí ľudia o sebe navzájom vôbec nevedeli.“

Funguje to ako skladačka

A občas prišli aj nezvyčajné požiadavky. „Napríklad klient chcel dodať dvere, ale bez zárubne, pretože tie si vedel zohnať lacnejšie. My síce vieme vyjsť zákazníkom v ústrety, ale vždy dodáme celistvú stavbu, ktorá má istý vizuál, pretože to je tiež naša vizitka. Mobilný dom od nás musí mať vždy okná, dvere, strechu a fasádu. Ak klient chce napríklad vnútro bez kúpeľne, alebo tam chce len elektrinu, nadiktuje nám svoju predstavu a podľa toho mu pripravíme mobilný dom,“ opisuje Marko Hutník.

Pandémia a súvisiace lockdowny spôsobili, že viac ľudí si uvedomilo, že chcú mať kúsok svojho pozemku, pretože byť zavretý v byte nie je príjemné. Mohlo by sa preto zdať, že aktuálne doba mobilným domom praje. Marko Hutník hovorí, že je to relatívne: „Po prvej vlne sme videli, že záujem narástol, viac ľudí chcelo mať mobilný dom. Ale takisto ako mnohí iní, aj my vidíme výpadky, najmä preto, že musíme byť zatvorení. Pandémia aj nás zasiahla a čakáme, kým sa konečne bude dať znovu fungovať ako predtým.“

Rozbiehate aj vy vlastný biznis a potrebujete ho dofinancovať? Zapojte sa do Programu pre začínajúcich podnikateľov od Slovenskej sporiteľne. Predstavte a prediskutujte váš biznis plán s bankou a zistite možnosti jeho financovania so štartovacím úverom pre začínajúcich podnikateľov.