Keď deti ťahajú mamičky do kaviarne

Keď sa chce podnikateľ posúvať dopredu, potrebuje si priznať, že niečo nevie, a potom sa učiť, aby to zvládol a vedel tak dať klientom to najlepšie. Dana Alezárová tiež zistila, že o káve nevie zďaleka toľko, ako si pred začiatkom podnikania myslela. Dnes však ponúka klientom výbornú kávu. A vymýšľa k nej ďalšie zážitky.


Začalo to ako mnohé podnikateľské príbehy. Dana Alezárová zostala bez práce, a tak si povedala, že ide podnikať. Roky úspešne manažovala projekty, vedela si teda zrátať cash-flow aj spísať, čo potrebuje, aby uspela s kaviarňou na košickom sídlisku.

Káva ako remeslo

„S manželom sme veľkí fanúšikovia kávy, a tak mi občas v nejakej kaviarni v Košiciach preblyslo hlavou, že niečo také by som ,niekedy‘ chcela. O káve som toho dosť vedela… Teda, časom sa ukázalo, že som si len myslela, že toho viem dosť. Veľkou oporou nášmu tímu bol a stále je Vladimír Koč, ktorého Tatracoffee akadémia v Poprade patrí k vyhľadávaným miestam pre budúcich i fungujúcich baristov. Radil nám aj v oblasti technológií, aby sme ponúkali to najlepšie, čo sa v meste dá,“ spomína si Dana na začiatky v kaviarenskom podnikaní.

Hoci jej manžel podniká už roky a vedel jej v mnohom poradiť, na neistotu, že každý mesiac „necinkne“ na účte výplata, si musela zvyknúť. Popri tom si prešla nielen školeniami, ale napríklad aj prácou na zjemňovaní motoriky rúk. „Tá je dôležitá pri ,kreslení do kávy‘,“ vysvetľuje Dana.

Ale keď podnikateľ spozná, čo jeho hostia naozaj chcú, dá sa prekonať všetko. Dana Alezárová s úsmevom podotýka, že pri zostavovaní biznis plánu by to chcelo aj nejaký „sociologický prieskum komunity“, ktorý podnikateľovi napovie, kto sú jeho zákazníci: „Správanie ľudí, vašich budúcich hostí, je ovplyvňované množstvom premenných, ktoré sú napríklad na excentricky umiestnenom sídlisku, ako sme my, iné ako v centre. Niektoré nuansy by sa mi zišlo vedieť na začiatku. Dnes, keď sa s hosťami poznáme aj osobne, korigujeme zabezpečovanie zásob a meníme sortiment aj podľa ich podnetov. Upravili sme otváraciu dobu. Sme na mladom sídlisku, zamiešajú vám tu karty prázdniny alebo aj také kiahne v škôlke. A vy už viete, že štvrtkové stretnutia mamičiek počas hudobného krúžku odrazu nahradí starostlivosť o deti v horúčke. Až po plnom roku činnosti vie človek počítať s výkyvmi návštevnosti a pripraviť sa na ne.“

Neustále vymýšľať nové aktivity

Aby zákazníci našli cestu k nej do kaviarne a zároveň im zjednodušila život, stala sa súčasťou siete Packeta, kde si môžu zákazníci vyzdvihnúť objednávky z rôznych e-shopov. Vymyslela aj rôzne aktivity, ktoré jej kaviareň rozbehli, napríklad degustáciu vín alebo deťmi veľmi obľúbené nedeľné stretnutia „Šikovné rúčky“.

Čo pomôže podnikateľovi pokračovať ďalej? Dana Alezárová odpovedá presvedčivo: „Odhodlanie, prezieravosť a trpezlivosť a najmä proklientský prístup. Vediem k tomu aj naše baristky. Pretože aj 15 minút pred záverečnou môže niekto pribehnúť a chcieť kávu. Neodmietať nikoho je zásadou, lebo nikdy neviete, kedy vás aj jedno espresso, ktoré si objedná, poteší. Najmä v upršaných dňoch. Vašu ochotu klienti oplatia. Dobré vzťahy a dôvera klientov, sú základom úspechu v našom segmente.“ A na tom nič nezmení ani kríza.

Potrebujete pomôcť s rozbehom vášho výnimočného projektu? Zapojte sa do Programu pre začínajúcich podnikateľov a podnikateľky od Slovenskej sporiteľne, objavte možnosti financovania a začnite sa živiť tým, čo milujete.