Neznáma platba vo výpise transakcií. Ako mám postupovať?
Predtým ako kontaktujete Slovenskú sporiteľňu, overte neznámu transakciu pomocou štyroch jednoduchých krokov.
1. Meno obchodníka pri platbe nepoznám
Nespoznávate meno obchodníka, ktorý je zobrazený pri platbe vo výpise transakcií? Niekedy sa meno obchodníka odlišuje od názvu e-shopu alebo kamennej predajne daného obchodníka, kde ste platbu realizovali.
Skontrolujte sumu neznámej platby. Realizovali ste v termíne platby (alebo niekoľko dní pred termínom uvedenom vo výpise transakcií) nákup v rovnakej sume, ktorá je uvedená vo výpise?
Ak áno, tak platbu nie je potrebné nahlasovať banke. Znamená to, že iba meno obchodníka sa odlišuje od názvu jeho e-shopu alebo kamennej predajne. Je to v poriadku. Vaša karta aj účet sú naďalej v bezpečí.
Ak nie, postupujte podľa ďalších krokov.
2. Zistite, či sa neznáma platba týka predplatného za online služby
Skúste si spomenúť, či ste si v posledných mesiacoch registrovali nejaké služby na internete ako napríklad online kurz, online hry, streamingové služby (napr. Netflix alebo Spotify), cloud úložisko, zoznamka či iné aplikácie.
Tieto služby vám mohli ponúkať úvodné týždne alebo mesiace používania zadarmo. Po uplynutí úvodného bezplatného obdobia vám však zvyčajne začnú automaticky účtovať poplatky. Neznáma platba vo výpise môže byť práve poplatok za takúto službu.
Identifikovali ste neznámu platbu ako predplatné? Ak áno, tak platbu nie je potrebné nahlasovať banke. Vaša karta aj účet sú v bezpečí.
Ak chcete predplatné zrušiť, neblokujte si vašu debetnú alebo kreditnú kartu. Zrušiť poplatok za predplatné je možné iba priamo zrušením dohody alebo zmluvy medzi vami a obchodníkom. Kontaktujte preto priamo obchodníka a požiadajte o zrušenie predplatného. Zrušiť predplatné dokážete často jednoducho navštívením webu alebo aplikácie obchodníka a prihlásením sa do svojho používateľského konta, kde nájdete možnosti a inštrukcie, ako predplatné ukončiť.
Ak ste neznámu platbu neidentifikovali ako predplatné za online služby, postupujte podľa ďalších krokov.
3. Zistite, či platbu nevykonal iný člen rodiny alebo blízka osoba
Zdieľate mobilný telefón, tablet alebo počítač s rodinou alebo blízkymi osobami? Spýtajte sa ich, či v termíne, z ktorého pochádza neznáma platba, realizovali nejaký nákup prostredníctvom tohto zariadenia s údajmi vašej karty. Ak áno a jedná sa o platbu s vašim súhlasom, platbu nie je potrebné nahlasovať banke.
Zároveň si overte, či si nezakúpili v minulosti s údajmi vašej karty nejakú online službu, za ktorú sa platí predplatné. Ak áno, postupujte podľa kroku č. 2 vyššie.
V prípade, že neznámu platbu nevykonala žiadna vám blízka osoba, postupujte podľa ďalšieho kroku.
4. Kontaktovanie
Ak ste vykonali kroky vyššie a nezistili ste dôvod zúčtovania neznámej transakcie, obráťte sa, prosím, na našich poradcov v ktorejkoľvek pobočke alebo nám zavolajte na číslo 0850 111 888. Radi vám pomôžeme s riešením vzniknutej situácie.