Ako nenaletieť trikom internetových podvodníkov
Najzákladnejšia a často opakovaná rada je, aby ste neposkytovali žiadne bankové údaje (čísla kariet alebo prihlasovacie údaje do elektronického bankovníctva) cez telefón alebo sociálne siete. Pracovníci banky od vás môžu žiadať kvôli identifikácii maximálne posledné štvorčíslie vašej karty, ktoré by nestačilo na to, aby mohlo dojsť k jej zneužitiu.
Na sociálnych sieťach sa množia podvodné súťaže, ktoré sľubujú lákavé výhry. Útočníci údajného výhercu kontaktujú s dobrou správou a pod zámienkou pripísania výhry či odoslania balíka od neho žiadajú číslo platobnej karty či ďalšie citlivé údaje. Pozor, ide o podvod, preto v takýchto prípadoch určite nikdy neposkytujte vaše údaje z platobnej karty.
Ako tento podvod môže vyzerať:
Dostali ste email od šéfa, kde vám posiela inštrukcie o platbe, ktorú máte urobiť? Preverte si dôkladne, či je odosielateľom naozaj on a neposielate tisícky eur na účet podvodníkom. Rovnako dávajte pozor, ak vám príde email od obchodného partnera či dodávateľa o zmene fakturačných údajov. Uistite sa, že ide o pravdivú informáciu a neposielajte peniaze na neznáme čísla účtov.
Predávate alebo kupujete tovar na internete? Na webstránkach bazárov či na sociálnych sieťach sa čoraz častejšie objavujú podvodníci, ktorí predstierajú záujem o kúpu či predaj a pri platení navrhnú využiť nový spôsob platby prostredníctvom novej služby a „špeciálneho linku“. Toto cestou vedia vylákať citlivé informácie o platobných kartách. Buďte preto obozretní a v žiadnom prípade na tieto neznáme linky neklikajte a nezadávajte vaše údaje z platobnej karty.
Ako tento podvod môže vyzerať:
V prípade, ak vám príde odkaz na „zastavenie platby“, namiesto prvotného otvorenia odkazu v e-mailovej správe si najskôr overte pravdivosť tejto informácie. S najväčšou pravdepodobnosťou ide o podvod a v žiadnom prípade by ste nemali akceptovať výzvu na potvrdenie platby cez SMS kód alebo mToken. Tí, ktorí k tomuto kroku predsa len pristúpia, si vedia potvrdiť, že ide o podvod, na základe textu prichádzajúcej SMS-ky, z ktorej je zreteľné, že ide o „platbu“ a nie o „zastavenie platby“.
Ako tento podvod môže vyzerať:
K častým typom podvodu parí aj oznámenie o tzv. presmerovaní vašej zásielky. V prípade, ak vám príde výzva na uhradenie poplatku z tohto dôvodu, najprv sa zamyslite, či ide naozaj čakáte nejaký balík, prípadne tieto informácie overte priamo u dopravcu.
Ako tento podvod môže vyzerať:
V ostatnom období útočníci v rámci celej Európy intenzívne využívajú taktiku, pri ktorej sa vydávajú za predstaviteľa technologickej firmy a pod zámienkou „technickej pomoci“ pýtajú od klientov prihlasovacie údaje do internetového bankovníctva a neskôr aj ďalšie citlivé informácie. Klientov preto vyzývame, aby boli obozretní a na takéto výzvy, často v anglickom jazyku, nereagovali.
Telefonuje vám pracovník firmy či call centra a žiada vaše údaje? Nikdy neposkytujte cudzím osobám SMS kódy ani nepotvrdzujte operácie cez mToken na pokyn inej osoby. Pri každej platbe, ktorú robíte, si prečítajte detaily z SMS kódov alebo z výziev z mTokenu, keďže tieto správy vždy obsahujú detaily o danej platbe, čím viete predísť prípadnému zneužitiu.
Ako tento podvod môže vyzerať:
V prípade, ak vám príde e-mail s odkazom, kde od vás žiadajú údaje z platobnej karty, zbystrite pozornosť. Vždy skontrolujte adresu odkazu, pôvod e-mailu (odosielateľa), prípadne kontaktujte priamo spoločnosť, od ktorej bol e-mail doručený. Treba si dávať pozor aj nato, že vo falošných e-mailoch sú často aj falošné telefonické kontakty na firmu. Preto odporúčame vyhľadávať kontakt priamo cez oficiálne stránky.
Ako tento podvod môže vyzerať:
Podvodníci sa snažia vylákať od Slovákov peniaze či rovno prístup k ich účtu. Začína to reklamou parazitujúcou na domácej alebo svetovej celebrite chváliacou sa zbohatnutím vďaka investovaniu. Ak sa človek nechá takto oklamať, sám dobrovoľne prevedie svoje peniaze na účet podvodníka. Banka potom už nemá dosah na to, aby vám ich vrátila, a treba sa obrátiť na políciu. Pozrite si viaceré scenáre, akými podvodníci útočia.
Podvodníci sú čoraz sofistikovanejší a po spamových telefonátoch v angličtine už volajú falošní bankári Slovákom aj napríklad po česky. Dokonca vám následne môže zavolať aj falošný policajt. Takýto podvod sa často ťažko odhaľuje. Ak vám zavolá niekto s nezvyčajnými požiadavkami, ako je napríklad prevod peňazí, overte si cez oficiálnu infolinku banky alebo na polícii, či nejde o podvod.
V prípade, ak ste predsa len poskytli údaje a máte podozrenie, že ide o podvod, okamžite konajte. Platobnú kartu si viete zablokovať v podstate okamžite aj cez mobilnú aplikáciu George. Ak ste podvodníkovi prezradili údaje do elektronického bankovníctva, zavolajte na call centrum banky, kde vám vaše heslo reaktivujú. Rovnako tam môžete zavolať aj v prípade akýchkoľvek pochybností či strachu zo zneužitia vašich údajov. Urobíme maximum pre to, aby sme vaše peniaze ochránili.
Čo je to phishing?
Ako sa brániť v tmavých zákutiach internetu? eSBSkár vám vysvetlí, čo je to phishing a ako sa pred ním brániť, aby ste podvodníkom neskočili na lep ako karas na kukuricu a neposielali im údaje o sebe alebo o svojej platobnej karte.
Je George sejf?
Aj moderný dôchodca ujo Relo uznáva, že vďaka biometrii je George bezpečnejší ako slovenský čuvač, a využíva ho naplno.
Je mToken sejf?
Influensyn ovplyvnil aj svoju mamku, aby pri nakupovaní používala apku mToken. Vďaka biometrii umožňuje potvrdzovať platby naozaj bezpečne.
Je jednoduchosť sejf?
Čím sú veci jednoduchšie, tým menej vás zdržiavajú. Ale sú jednoduché riešenia aj bezpečné? Ujo Relo v tom má jasno.
Je platenie mobilom sejf?
Môže vám fantón MHD-čky vycucať z mobilu peniaze? Influensyn vám vysvetlí, prečo je to nemožné ako biceps zo šťuky, a že platba mobilom je absolútne bezpečná.