Dávajme si na Black Friday veľký pozor. Nákupná horúčka láka aj podvodníkov

Za jediný novembrový deň minieme na internete o tretinu viac peňazí ako v iný priemerný deň v priebehu roka. Počet kyber podvodov z roka na rok rastie, útočníci využívajú každú nepozornosť svojej obete. Veľké zľavy a túžba kúpiť si za dobrú cenu napríklad vianočný darček otupuje pozornosť aj pred zjavnými znakmi, ktoré môžu upozorniť na podvodný eshop. 

Výpredaje Slovákov priťahujú. Vlani počas Black Friday minuli klienti najväčšej banky na Slovensku viac ako 5,5 milióna eur pri nákupoch cez internet platených kartou. Za tento jediný deň. V priemere nakúpili tovar za 44 eur. Veľmi podobne sa správali aj rok predtým. Minuli takmer 5 miliónov eur, priemerná cena nákupu bola takmer 50 eur. Je to o tretinu viac ako v priemerný deň počas roka.

Nákupný ošiaľ počas výpredajov však môže lákať aj kybernetických podvodníkov. „Vedia, že ľudia čakajú na nízke ceny. Čím vyššia zľava, tým sú náchylnejší nakúpiť viac. Strácajú ostražitosť a ich pozornosti môžu uniknúť znaky poukazujúce na podvodný web,“ vysvetľuje Marta Cesnaková, hovorkyňa Slovenskej sporiteľne.

Nákupy a platby kartou v eshopoch sú bezpečné, pokiaľ si dávame pozor. „V prvom rade odporúčame, aby si nakupujúci overili webstránku. Tiež radíme pozrieť sa aj na sociálne siete daného eshopu, kde ľudia môžu odhaliť, či ide o seriózneho obchodníka. Určite by mali spozornieť, ak sú webstránka či sociálne siete plné preklepov a gramatických chýb. Rovnako si treba overiť kontakt na firmu. A odporúčame si tiež vygoogliť recenzie na online obchod,“ vymenováva Marta Cesnaková.

Ideálne je pri nákupe tiež používať takzvanú virtuálnu kartu. „Hneď po nákupe na webe ju môže klient zrušiť. Takýmto spôsobom ochráni svoje peniaze, pretože ani v prípade podvodného eshopu sa k jeho ďalším peniazom nedostane nikto cudzí,“ vysvetľuje Marta Cesnaková. Dodáva, že založiť a zrušiť si virtuálnu kartu môže klient banky kedykoľvek a koľkokrát potrebuje. Aj niekoľkokrát za deň.
 

Prichádzame o milióny eur

Nielen podvodné eshopy, ale aj ďalšie kybernetické podvody na trhu pripravia Slovákov ročne o milióny eur. Dobrou správou však podľa Jána Adamovského je, že sa situácia zlepšuje.

Počet nahlásených podvodov nerastie totiž takým raketovým tempom, ako sme to videli vlani. V roku 2023 nahlásili klienti banky o 530 percent podvodov viac ako dva roky predtým. „Teraz sa nárast, medzi rokmi 2022 a 2024, pohybuje na úrovni okolo 40 percent,“ poukazuje na pozitívny trend Ján Adamovský. Klienti podľa neho viac reflektujú na osvetu, ktorú banka robí. Akonáhle totiž zachytí nový typ podvodu a identifikuje klientov, ktorých by sa mohol týkať, posiela im informáciu, aby si dávali pozor.

Klientov môže upokojiť aj to, že sa darí zachytávať viac podvodov ako v minulosti.

Prím hrá manipulácia

Realitou však je, že ani podvodníci nespia a prichádzajú s novinkami. „Máme viacero podnetov od našich klientov na nový typ podvodu. Zaplatili kuriérovi za doručený balík svojou kartou cez terminál, ale ten bol prázdny,“ popisuje nový druh podvodu Ján Adamovský. Upozorňuje, aby si ľudia overili pred platením odosielateľa, a ak si nič neobjednávali, aby odmietli prevziať zásielku. Prípadne, ak sa už stali obeťou podvodu, aby sa obrátili na políciu.

Podľa Jána Adamovského však naďalej najviac rezonujú podvody pri bazárových predajoch. „Tie nie sú novinkou. Predtým však podvodníci využívali skôr formu phishingu, pri ktorom klient odovzdal údaje ku karte. Dôvodom bolo presvedčenie, že iba tak môže dostať peniaze za veci, ktoré chcel predať na bazári. Prípadne si myslel, že takýmto spôsobom objednáva kuriéra, ktorý mal prísť veci vyzdvihnúť. Dnes je situácia iná. Klient sám, po zmanipulovaní, posiela peniaze prevodom na číslo účtu, ktoré mu podvodník pošle,“ hovorí Ján Adamovský.

Podvody, pri ktorých útočník zmanipuluje svoju obeť a tá mu dobrovoľne pošle peniaze na účet, sú dnes dominantné. Pri starších ľuďoch sú to napríklad whatsappové správy, v ktorých podvodník vystupuje ako syn, dcéra, vnuk či vnučka seniora. V správe takzvaný potomok píše svojmu rodičovi či starému rodičovi, že súrne potrebuje poslať peniaze a rovno pripojí aj číslo účtu. Zvyčajne ide o zahraničné účty.

Medzi stálice manipulačných podvodov patria investičné podvody. Ide o formu podvodu, pri ktorom je obeť presvedčená, že výhodne investuje napríklad do krypta. Problémom však je, že peniaze, o ktorých si myslí, že idú na účet investičnej platformy, idú priamo na účet podvodníka. Častokrát si obete, v presvedčení, že v budúcnosti sa im ich investícia niekoľkonásobne vráti, dokonca požičiavajú peniaze, aby mohli ešte viac investovať.

To, že pri niektorej z foriem manipulačných podvodov prichádzajú ľudia o najviac peňazí, dokazujú aj dáta. Kým v roku 2022 ukradli podvodníci 3 eurá cez phishing a 1 euro manipuláciou, v roku 2024 je to presne naopak.

„V prípade, ak je klient podvodníkom zmanipulovaný a verí mu, realizuje transakcie sám, zo svojho zariadenia a úplne dobrovoľne. Častokrát ich robí opakovane počas dlhšieho časového obdobia. Suma týchto podvodných transakcií je preto oveľa vyššia v porovnaní s tým, ak klient napríklad jednorazovo naletí podvodníkovi pri kúpe alebo predaji tovaru na bazáre,“ konštatuje Ján Adamovský.

Jednou z možností, ako sa chrániť proti strate peňazí pri podvode, je poistenie zneužitia platieb.

„Naši klienti sú vďaka tomuto poisteniu chránení pri najčastejších podvodoch. Napríklad pri  zneužití ich elektronického bankovníctva alebo karty, nedodaní tovaru pri nákupe cez eshop či podvodoch pri nákupoch z bazáru ako sú Bazoš, Vinted a podobne,“ vysvetľuje Marta Cesnaková.