V predchádzajúcom roku boli tradičné nákupné zvyky výrazne narušené a v dôsledku obmedzení museli spotrebitelia prechádzať na nové formy nákupov – online obchody s donáškou alebo výdajným miestom. Aj vďaka tomu vzrástli platby v slovenských e-shopoch v roku 2020 medziročne o viac než 80 %.

Rastúci význam e-shopov sa prejavil už počas prvých týždňov pandémie a veľkonočného lockdownu v apríli minulého roka, keď v nich klienti Slovenskej sporiteľne zaplatili o 145 % viac než v apríli 2019. Veľmi výrazné medziročné nárasty sme však pre slovenské e-shopy zaznamenávali počas celého roka, v priemere to bolo až +83 % za mesiac. Dôležité je však poznamenať, že hovoríme o desiatkach miliónov eur mesačne, čo je pri obrovských objemoch platieb kartou v kamenných predajniach či stámiliónoch vybraných z bankomatu pomerne nízka suma, a preto boli aj nárasty v percentuálnom vyjadrení také razantné.

Len pre porovnanie, v tomto období (apríl 2020) klesol objem platieb zaplatených kartou o 2 % na Slovensku a až o 80 % v zahraničí. Druhá menovaná kategória bola v poklese oproti roku 2019 už od marca, odkedy v priemere zahraničie prichádzalo každý mesiac asi o polovicu peňazí, ktorú tam naši klienti uhrádzali rok predtým.

Ku koncu roka môžeme opäť vidieť posilnenie najmä domácich, ale aj zahraničných internetových obchodov, keď sa naplno rozbiehalo predvianočné nakupovanie . V novembri a decembri bol objem platieb smerujúcich do domácich e-shopov až o tri štvrtiny vyšší než v rovnakom období 2019, do zahraničia sme zaplatili asi o jednu tretinu viac.

Ani tieto významné nárasty v prospech domácich internetových obchodníkov nenarušili dominanciu zahraničných predajcov, ktorí v roku 2019 z každých sto zaplatených eur v internetových obchodoch vzali dve tretiny. Pandémia koronavírusu tento pomer upravila o desať percentuálnych bodov v prospech slovenských e-predajcov. V roku 2020 tak z každých 100 eur zaplatených v internetových obchodoch smerovalo 57 eur zahraničným obchodníkom.

Tento pomer bol výrazne narušený iba v čase najprudšieho aprílového lockdownu, kedy boli spotrebitelia nútení nakupovať na internete aj také druhy tovarov, pre ktoré predtým chodili do lokálnych kamenných obchodov. Namiesto toho začali viac využívať online predajne týchto obchodov a domáce internetové obchody tak stúpli výraznejšie ako zahraničné. V apríli sa objemom takmer vyrovnali svojej zahraničnej konkurencii. Aj vďaka tomu sme za celý rok 2020 zaznamenali 81 %-tný medziročný nárast v objeme nákupov v domácich e-shopoch. V zahraničných internetových obchodoch naši klienti zaplatili o 21 % viac než v roku predtým.

V súčte tak klienti Slovenskej sporiteľne v roku 2020 minuli takmer 670 miliónov eur v internetových obchodoch, čo je o takmer 200 miliónov viac než v roku 2019. V percentuálnom vyjadrení ide o medziročný nárast vo výške 41 %. 

Aj keď boli akékoľvek zmeny spotrebiteľského správania poháňané prebiehajúcimi reštrikciami a opatreniami zameranými na zamedzenie šírenia koronavírusu, trend rastu nákupov v internetových obchodoch je veľmi silný (a bolo ho vidieť už pred pandémiou). Práve rok 2020 firmy prinútil, aby svoje procesy zoptimalizovali a pripravili ich na fungovanie bez osobného kontaktu – či už hovoríme o vylepšených funkciách e-shopov, rýchlej príprave na expedíciu tovaru či samotné doručenie napríklad vo výdajnom mieste. Dobre nastavené postupy budú motivovať zákazníkov aj po odznení pandémie, aby vynechali návštevu kamennej prevádzky a nechali si tovar doručiť na vyhovujúcejšie miesto či v želanom čase. Práve tieto posuny v spotrebiteľskom správaní predstavujú výzvu pre existujúce prevádzky, aby rešpektovali a zapracovali tieto zmeny do svojich biznis modelov, čo zároveň otvára príležitosti pre nové podnikateľské nápady či start-upy.