Slováci si tohto roku pod stromček dopriali viac ako vlani. Zo štatistík používania 1,3 milióna debetných kariet Slovenskej sporiteľne vyplýva, že počas adventu naše útraty stúpli medziročne o vyše 5 %. Na jednu kartu pripadali výdavky vo výške 480 eur. Rekordný bol 19. december, keď klienti Slovenskej sporiteľne debetnými kartami zaplatili nákupy v hodnote takmer 17,5 mil. eur.
Priemerný držiteľ debetnej karty si z bankomatu vybral počas adventu 295 eur a ďalších 185 eur minul pri platení v obchode. Celkovo tak Slováci minuli počas adventu priemerne 480 eur. „Kým výbery z bankomatov sa oproti vlaňajšku menili len minimálne, kartami sme platili oveľa častejšie. Celkovo naše útraty stúpli medziročne v priemere o 25 eur,“ hovorí Marta Cesnaková, hovorkyňa Slovenskej sporiteľne. Počet platieb debetnými kartami stúpol takmer o 14,5 % a celková zaplatená suma o 12 %. Priemerná výška platby dosiahla 25 eur.
Rekordným dňom bol 19. december, keď klienti Slovenskej sporiteľne urobili 626 tisíc platieb v celkovej výške takmer 17,5 mil. eur a 135 tisíc výberov v hodnote 18,5 mil. eur. Vlani si Slováci nákupy nechávali na neskôr a najaktívnejší boli 22. decembra.
Na svoje si počas adventu prišli nielen obchody, ale aj reštaurácie
Odhliadnuc od potravín nakupovali Slováci najčastejšie oblečenie a kozmetiku. Najviac, takmer 80 eur na nákup, sme minuli v klenotníctvach a obchodoch s elektronikou. Len o niečo nižšia bola priemerná platba v športových obchodoch – v priemere 75 eur. Obchodníci so športovými potrebami sa však mohli tešiť z vysokého medziročného rastu objemu platieb, ktorý dosiahol takmer 25 %.
* Zdroj: Štatistiky používania debetných platobných kariet Slovenskej sporiteľne v dňoch 27. 11. – 24. 12. 2016
Z rastu predaja sa však mohli tešiť nielen obchodníci, ale aj prevádzkovatelia stravovacích zariadení. Kým v reštauráciách, baroch či kaviarňach vzrástol objem platieb kartami o 30 %, platby v prevádzkach rýchleho občerstvenia stúpli až o 200 %. Absolútnym rekordérom sa však stali predajne digitálneho tovaru – audio kníh, filmov a hudby, ktorým sa tržby z platieb kartami zvýšili o 214 %.
On-line nakupovanie rastie rýchlo
Trendom posledných rokov je nákup darčekov cez internet a podiel online transakcií neustále stúpa. „Aj tento rok zaznamenali platby kartami na internete výrazný nárast. Počas adventu urobili klienti Slovenskej sporiteľne 553 tisíc on-line nákupov debetnými kartami, čo je o tretinu viac ako vlani,“ hovorí Marta Cesnaková, hovorkyňa Slovenskej sporiteľne. Podiel internetových nákupov na celkovom počte kartových platieb tak dosiahol už takmer 6 % v porovnaní s 5,1 %-tami v minulom roku.
Slovenská sporiteľňa je s 2,3 miliónom klientov najväčšou komerčnou bankou na Slovensku, Jediným akcionárom Slovenskej sporiteľne je rakúska Erste Group Bank, Slovenská sporiteľňa má dlhodobo vedúce postavenie v oblasti celkových aktív, úverov pre obyvateľstvo, vkladov klientov, v počte obchodných miest a bankomatov, Komplexné bankové služby poskytuje v 291 obchodných miestach a 17 firemných centrách na celom Slovensku.